Projektdetaljer
Beskrivelse
Vi undersøger med en fænomenologisk og en hermeneutisk tilgang, hvad der er ’på spil’, når pædagoger reagerer og handler i fagligt udfordrende situationer, herunder hvilken betydning kroppen og etikken har for udøvelse af professionel dømmekraft.
Projektet munder bla ud i et WorkingLab, for erfarne pædagoger i feltet, hvor egenkroppen bliver sat i spil, forstået således at vi vil give bud på, hvordan man kan blive medvidende om hvad der sker, når man udøver professionel dømmekraft; hvordan man kan udvikle sine forudsætninger for og kompetencer hertil ved at komme i kontakt til oplevelser i 1. Persons-perspektivet, blandt andet ved hjælp af en refleksionskæde.
Foreløbige arbejdsspørgsmål:
Hvordan ser det ’kropslige perspektiv’ ud, når det kommer til udtryk i professionsrollen både i formelle og særligt i uformelle rum?
På hvilket grundlag træffer pædagogen ’den rigtige beslutning’ og ’handler godt’, når han/hun står over for etiske dilemmaer?
Hvordan ser professionel dømmekraft ud – i kød og blod?
(i forhold til trivsel, dannelse og muligheder for deltagelse i fællesskaber i brugergruppen MMSP)
Og hvordan kan den professionelle arbejde med betydningen af egen kropslighed i forhold til den pædagogiske opgave i forbindelse med ovenstående?
Med afsæt i Helle Winthers begreber om ” det professionspersonlige” er vi optaget af såvel kroppens sprog og betydning som den praktiske klogskab (Aristoteles) i pædagogikken
– et kropsligt-sanseligt og et filosofisk fokus – for pædagogen i praksis.
Projektet munder bla ud i et WorkingLab, for erfarne pædagoger i feltet, hvor egenkroppen bliver sat i spil, forstået således at vi vil give bud på, hvordan man kan blive medvidende om hvad der sker, når man udøver professionel dømmekraft; hvordan man kan udvikle sine forudsætninger for og kompetencer hertil ved at komme i kontakt til oplevelser i 1. Persons-perspektivet, blandt andet ved hjælp af en refleksionskæde.
Foreløbige arbejdsspørgsmål:
Hvordan ser det ’kropslige perspektiv’ ud, når det kommer til udtryk i professionsrollen både i formelle og særligt i uformelle rum?
På hvilket grundlag træffer pædagogen ’den rigtige beslutning’ og ’handler godt’, når han/hun står over for etiske dilemmaer?
Hvordan ser professionel dømmekraft ud – i kød og blod?
(i forhold til trivsel, dannelse og muligheder for deltagelse i fællesskaber i brugergruppen MMSP)
Og hvordan kan den professionelle arbejde med betydningen af egen kropslighed i forhold til den pædagogiske opgave i forbindelse med ovenstående?
Med afsæt i Helle Winthers begreber om ” det professionspersonlige” er vi optaget af såvel kroppens sprog og betydning som den praktiske klogskab (Aristoteles) i pædagogikken
– et kropsligt-sanseligt og et filosofisk fokus – for pædagogen i praksis.
Status | Afsluttet |
---|---|
Effektiv start/slut dato | 01/02/14 → 31/12/15 |
Links | http://hist.no/ihsrc-15/ https://studienet.via.dk/projects/Kroppen_i_professionel_dmmekraft/default.aspx |
Emneord
- social inklusion
- professionsuddannelser
- relationer
- professionsidentitet
- krop, etik, dømmekraft
Fingerprint
Udforsk forskningsemnerne, som dette projekt berører. Disse etiketter er oprettet på grundlag af de underliggende bevillinger/legater. Sammen danner de et unikt fingerprint.