Projektdetaljer
Beskrivelse
De reviderede pædagogiske læreplaner sætter fornyet fokus på dannelse. Ved begrebet `dannelse´ forstår Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling … en dybere form for læring, hvor barnet som aktiv deltager forankrer værdier og viden i egen personlighed som rettesnor til at orientere sig og handle i en global verden som et hensynsfuldt, kritisk demokratisk menneske (Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling, 2016, 12). Dannelsesprocesser beskrives som værdi- og videns baseret forankringsarbejde og når Ministeriet bruger begrebet forankring, er der mere på spil end kortvarige pædagogiske læringsforløb. Men der findes kun begrænset viden om, hvordan et dannelsesperspektiv kan implementeres i den konkrete pædagogiske praksis, således at dannelsesbegrebet ikke ender som velment hensigtserklæring.Som ét af de seks læreplanstemaer bibeholder krop og bevægelse en formel placering i lovforslaget og temaet udvides yderligere med begrebet `sanser`(Forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven og lov om folkeskolen, 2018, § 8, styk. 4.). Ministeriet forventer at styrke kvaliteten i dagtilbuddet bl.a. ved at tilskrive krop, sanser og bevægelse en betydningsfuld, eksistentiel funktion som børns adgang til verden og fundamentet for at opfatte og begribe verden (Arbejdsgruppernes bidrag, 2016, 14). Forskningsmæssigt er der bred konsensus om antagelsen, at bevægelse har en grundlæggende funktion i forhold til børns læring, trivsel og sundhed (Sundhedsstyrelsen, 2016). For det meste hentes inspiration til det praktiske pædagogiske arbejde med lærepladstemaet fra motorisk forskning og sundhedsvidenskaben (Munksgaard, Skovgaard & Larsen 2017.). Selvom det anerkendes, at kroppen både har en fysisk og eksistentiel dimension (Arbejdsgruppernes bidrag, 2016, 14), er det perspektiv ikke særlig godt belyst i småbørnsforskningen og fylder ikke ret meget i dagtilbudspædagogikken. Derfor sættes i det projekt fokus på kroppen i et dannelsesperspektiv. Det gøres ved at gentænke begrebet `legemsøvelse` og spørge, hvordan man kan forankre en kropslig øvelseskultur i hverdagen, som er håndterbar, begribelig og meningsfuld (Antonovsky, 2000), og på hvilken måde en sådan kultur kan bidrage til børns kropslig dannelse. Disse aspekter var velkendt i gymnastikkens fortid og blev allerede beskrevet i året 1831 af gymnastikkens grundlægger Franz Nachtegall: ”Hvor nødvendigt og vigtigt det er, ikke alene at danne den Unges Sjel, men ogsaa hans Legeme, er en i vore Tider for enhver, endog blot nogenlunde oplyst Mand, altfor bekiendt Sag, til at jeg skulde behøve at bevise den; … og paa de Steder, hvor de [legemsøvelser] ere indførte, spores overalt de ønskeligste Følger, nemlig: Legemets Sundhed, Styrke, Behændighed, Virksomhed, Dannelse og Sandsernes Skærpelse (Nachtegall citeret efter Hansen, 1989, s. 15). FormålProjektets formålet er todelt. For det første skal begrebet ”legemsøvelse” undersøges ud fra en grundlæggende erkendelsesinteresse om at forstå øvelsespraksisser, som er rettet mod kroppens dannelse. Det skal ske gennem et litteraturstudie, hvor der tages udgangspunkt i historiske aspekter af selve begrebet ´legemsøvelse`. Et aktuelt filosofisk perspektiv - mennesket er dømt til at øve sig- (Sloterdijk, 2012) danner fundamentet til at undersøge øvelsesbegrebet og øvelsernes habituelle eller vanedannende virkning på kroppen (Gebauer & Wulf 2001). En sådan indsigt kan bidrage til at belyse, hvad det vil sige at arbejde med en alsidig kropslige øvelsespraksis, som er målrettet aldersgruppen i dagtilbuddet. For det andet skal der etableres et ”dannelseslaboratorie”, hvor pædagoger og pædagogstuderende viden- og erfaringsdeler med hinanden og i dialog med forskeren udvikler konkrete indhold - f.eks. kropsbevidsthed, perceptuel sensibilitet eller kropslige udtryksformer - der sigter mod kroppens dannelse. Den del af forskningen afsluttes med at gennemføre semistrukturerede interviews med udvalgte pædagoger til opsamling af eksisterende praksiserfaringer i forbindelse kropslige øvelsespraksisser i dagtilbuddet (Kvale & Brinkmann 2014). ReferencerAntonovsky, A. 2000. Helbredets Mysterium. Kbh. Hans Reitzels Forlag.Arbejdsgruppernes bidrag. 2016. En styrket pædagogisk læreplan: Arbejdsgruppernes udkast til temabeskrivelser, brede, pædagogiske læringsmål og punkter om det gode læringsmiljø. https://socialministeriet.dk/arbejdsomraader/dagtilbud/viden-og-udvikling/baggrunden-for-den-styrkede-paedagogiske-laereplan/arbejdsgrupperne/. Lokaliseret den 15.6.2018.Gebauer, G. & Wulf, Ch. 2001. Kroppens sprog. Spil, ritualer, gestik. Kbh.: Gyldendal.Hansen, J. 1989. Gymnastik og sport - det borgerlige samfund og industrisamfundet? Forum for idræt. Dansk Idrætshistorisk Forening - Krop og Kultur, Syddansk Universitetsforlag.Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling. 2016. Master for en styrket pædagogisk læreplan. Pædagogisk grundlag og ramme for det videre arbejde med læreplanstemaer og få brede pædagogiske læringsmål. https://socialministeriet.dk/media/18433/master-for-en-styrket-paedagoiske-laereplan.pdf. Lokaliseret den 26.4.2018.Munksgaard, F. K., Skovgaard, T. & Larsen, L. R. 2017. Bevægelse i dagtilbud. I. FORUM FOR IDRÆT, 32. årgang, 110-138.Sloterdijk, P. 2012. Du musst dein Leben ändern. Frankfurt am Main: Suhrkamp.Straus, Erwin (1956). Vom Sinn der Sinne. Ein Beitrag zur Grundlegung der Psychologie. Zweite, vermehrte Auflage. Springer Verlag.Sundhedsstyrelsen. 2016. Motorik, fysisk aktivitet og stillesiddende tid hos 0-6-årige børn. www.sst.dkKvale, S., & Brinkmann, S. (2014). Interview. Det kvalitative forskningsinterview som håndværk. København: Hans Reitzels Forlag
Kort titel | Kropsdannelse |
---|---|
Status | Afsluttet |
Effektiv start/slut dato | 01/01/18 → 31/12/19 |
Emneord
- dannelse
- kropslig dannelse
- Børn og unge
- øvelseskultur
Fingerprint
Udforsk forskningsemnerne, som dette projekt berører. Disse etiketter er oprettet på grundlag af de underliggende bevillinger/legater. Sammen danner de et unikt fingerprint.