Lærere og uddannelsesvejlederes samarbejde i grundskolen

Projektdetaljer

Beskrivelse

I skolen samarbejder forskellige parter om elevernes læring, trivsel og udvikling. Forskning og undersøgelser er i stigende grad optagede af lærere og vejlederes samarbejde om elevernes grundlag for at vælge ungdomsuddannelse. Projektet er optaget af samarbejdet mellem lærer og uddannelsesvejleder, formuleret i forskningsspørgsmålet: Hvordan kan samarbejde mellem skolens lærer og uddannelsesvejleder om eleverne komme til udtryk i hverdagens praksis i skolen og hvordan kan dette forstås?

Nøgleresultater

Projektets empiriske grundlag er elevcases som knytter sig til uddannelsesvejledning og undervisning i 9. klasse. I projektet forstås samarbejdet mellem lærer og vejleder som konfliktuel kooperation, hvilket giver grundlag for at diskutere de modsigelser der ses i praksis, og hvordan disse forskydes til eleverne, når lærer og vejleder ikke finder ud af, hvordan disse kan håndteres i skolens hverdag. Det er fx lærerens oplevelse af knaphed på tid til at nå undervisningens mål og vejlederens efterspørgsel af tid til at gennemføre aktiviteter fx praktik, som har stor betydning for elevernes grundlag for valg af ungdomsuddannelse. Projektet finder også at når lærer og vejleder ekspliciterer deres forståelser og deres handlegrunde og spørger ind til deres samarbejdspartners forståelser og handlegrunde skabes et grundlag for koordinering af perspektiver og for at håndtere modsigelser på måder, så de ikke kommer uhensigtsmæssigt til udtryk.
Dette giver grundlag for at drøfte identifikation af epokale nøgleproblemer som en særlig mulighed for at lærere og vejledere i samarbejde opnår målopfyldelse for både fagene og i vejledningen gennem aktiviteter som opleves som meningsfulde af eleverne og bidrager til deres kategoriale dannelse.
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/03/2401/03/25

Samarbejdspartnere

  • Aarhus Universitet (leder)

Emneord

  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • samarbejde
  • lærer
  • uddannelsesvejleder
  • konfliktuel kooperation
  • fælles sag
  • uddannelsesvejledning
  • folkeskolen