Projektdetaljer
Beskrivelse
Med folkeskolereformen er der fokus på, at alle elever skal blive så dygtige som de kan. Der er således et stærkere fokus på elevernes læring gennem nye organisatoriske og pædagogiske tiltag som lektiehjælp og faglig fordybelse inden for undervisningstiden. Tilbuddet om lektiehjælp og faglig fordybelse skal have fokus på at tilbyde eleverne faglig træning, faglige udfordringer eller turboforløb, som er tilpasset den enkelte elevs niveau og behov. Skolerne skal tilbyde varierede og differentierede læringsformer, der udfordrer både fagligt stærke og fagligt svage elever. Lærerne skal tilrettelægge forløb i løbet af en skoledag med fokus på, at eleverne forbedrer sig fagligt. Dette projekt stiller kritiske spørgsmål til den opstillede forståelse af rammer og mål for lektiehjælp og faglig fordybelse og undersøger, hvordan tiltaget ’lektiehjælp og faglig fordybelse’ indvirker på den didaktiske praksis hos lærerne i reformens 3. år, og hvordan tiltaget indvirker på elevernes mulighed for læring i fag.
Status | Afsluttet |
---|---|
Effektiv start/slut dato | 01/08/16 → 01/08/18 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- Undersøgelsesdesign, teori og metode
- Skoler, fag og institutioner
- Børn og unge
- Ledelse, organisationsudvikling og innovation
- Uddannelse, professioner og erhverv
Fingerprint
Udforsk forskningsemnerne, som dette projekt berører. Disse etiketter er oprettet på grundlag af de underliggende bevillinger/legater. Sammen danner de et unikt fingerprint.