Læreren som inkluderende og anerkendende klasselelder

Projektdetaljer

Beskrivelse

EUC Syd ønskede at sætte fokus på frafaldsproblematikken med den for læreren forpligtende konstatering, at læreren må se sig selv som den enkeltfaktor, som har størst betydning for, hvad eleverne lærer”. (Bjerresgaard, 2006 og Nordenbo, DPU, 2008 ).
En vigtig opgave for læreren er evnen til at vende diskussion til dialog, så rådvilde eller modvillige unge får lyst til at lære. Lærerens pædagogiske paradoks: ”Jeg leder dig for at du kan lære at lede dig selv” rummer udover grundlæggende didaktiske overvejelser om stof og metode også udfordringer til lærerens relations- og analysekompetencer. Undervisningen som helhed med særligt fokus på lærerens andel blev projektets omdrejningspunkt.

2.0 Projektets formål

Projektets formål var oprindeligt todelt:
• At øge lærerens kendskab til, hvilke pædagogiske metoder og tilrettelæggelsesformer, der bør fremmes i forbindelse med vejledningen af nye lærere, samt i uddannelsen af erhvervsskolernes undervisere.

Dette formål knyttede an til diplomuddannelsen af en del af EUC Syds undervisere, som på den måde kunne fungere som inspiratorer for fagkolleger, ligesom projektets undersøgelsesresultater skulle bidrage til indholdet i Erhvervspædagogisk diplomuddannelse modul 1 og 2.

• At øge lærerens kendskab til, hvordan inklusion, klasserumsledelse og anerkendende pædagogik kan øge elevernes læringsudbytte – og dermed forbedre deres chancer for at gennemføre uddannelsen.

Dette formål retter sig mod det overordnede mål for EUC Syd i forhold til at nedbringe elevfraværet i undervisningen og støtte frafaldstruede elever, så de gennemfører deres ungdomsuddannelse.

De to formål i projektet samlede sig i tidligt i processen omkring et ekstra tredje opmærksomhedspunkt, som blev brugt som et tredje formål:

• At styrke lærernes analysekompetencer og videndeling i teams, i forhold til elevernes forventninger til og andel i undervisningen.
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/11/1101/11/12