Læreres samarbejde om undervisning og elevers læring- mulige spor af aktionslæringsforløb i læreres samarbejdspraksis

  • Andersen, Jytte Vinther (Projektdeltager)
  • Mottelson, Martha (Projektdeltager)

    Projektdetaljer

    Beskrivelse

    UCC har i flere år gennemført efteruddannelsesforløb med lærere baseret på aktionslæringsmetoden. I dette projekt vil vi undersøge, hvordan metoden sætter sig spor, når forløbet et slut.
    Projektet vil undersøge, hvordan deltagelse i et formaliseret AL-forløb påvirker læreres samarbejde om undervisning og elevers læring med henblik på at generere viden om forudsætninger for læring i lærerteam, kvalificere AL-tilgangen og identificere handlemuligheder for lærere og ledelse. Projektet baserer sig empirisk dels på interview med lærere før og indtil et år efter et formaliseret AL-forløb, dels på videooptagelser af læreres interaktion under AL-forløbet og på observation af undervisning og teammøder efter AL- forløbet.
    StatusAfsluttet
    Effektiv start/slut dato28/01/1131/12/12

    Emneord

    • folkeskolen
    • Praksislæring
    • Aktionslæring
    • organisationsudvikling
    • Teamsamarbejde
    • Kollegialt samarbejde