Projektdetaljer
Beskrivelse
Forskningsprojektet bygger videre på skoleforskning, der gennem empiriske studier tydeliggør børns sociale orientering, og hvorledes lærere og elever udgør betingelser for hinandens læring og deltagelse i skolens praksisfællesskaber. Projektet tager på denne baggrund afsæt i, at læring sker gennem deltagelse i sociale fællesskaber og undersøger, hvorledes lærere arbejder med, kontinuerligt undersøger og bevæger, hvordan 'det sociale' gøres og har betydning for børnenes deltagelsesmuligheder og læring i skolen.
Projektet er et kvalitativt studie af en gruppe læreres hverdagsliv i skolen på tværs af skolelivets mange forskellige aktiviteter og med fokus på deres situerede udforskning og organisering af det mangfoldige, sociale liv, som karakteriserer læringsfællesskaber i folkeskolen. Gennem klasserumsobservationer og interviews med de involverede lærere undersøges, hvordan lærere forstår og agerer i komplekse sociale samspil i undervisningssituationer. Læreres deltagelsesmåder i klasseværelset undersøges i relation til, hvordan de dagligt navigerer i et komplekst landskab af konflikter i forhold til, hvordan skolen skal prioritere, hvordan problemer skal forstås, og hvordan man kan fremme læring i skolens mangfoldige fællesskaber. Projektets formål er på denne baggrund at bidrage med viden om, hvordan lærere arbejder udviklende med sociale samspil i folkeskolens læringsfællesskaber.
Projektet er et kvalitativt studie af en gruppe læreres hverdagsliv i skolen på tværs af skolelivets mange forskellige aktiviteter og med fokus på deres situerede udforskning og organisering af det mangfoldige, sociale liv, som karakteriserer læringsfællesskaber i folkeskolen. Gennem klasserumsobservationer og interviews med de involverede lærere undersøges, hvordan lærere forstår og agerer i komplekse sociale samspil i undervisningssituationer. Læreres deltagelsesmåder i klasseværelset undersøges i relation til, hvordan de dagligt navigerer i et komplekst landskab af konflikter i forhold til, hvordan skolen skal prioritere, hvordan problemer skal forstås, og hvordan man kan fremme læring i skolens mangfoldige fællesskaber. Projektets formål er på denne baggrund at bidrage med viden om, hvordan lærere arbejder udviklende med sociale samspil i folkeskolens læringsfællesskaber.
Status | Afsluttet |
---|---|
Effektiv start/slut dato | 01/01/14 → 01/06/17 |
Links | https://www.ruc.dk/institutter/paes/forskning/projekter/konflikter-om-boerns-skoleliv/delprojekter/delprojekt-b-laererprofessionalitet-set-i-lyset-af-inklusion/ |
Samarbejdspartnere
- UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole (leder)
- Københavns Kommune (Projektpartner)
- Odense Kommune (Projektpartner)
- Aarhus Universitetshospital (Projektpartner)
- Roskilde Universitet
Emneord
- lærere
- faglighed
- børns fællesskaber