Projekter pr. år
Projektdetaljer
Beskrivelse
Projektets sigte er at afprøve om læringscirkler i form af peer-group-mentoring for 4. års musikstuderende og nyuddannede musiklærere kan kvalificere musiklæreres overgang til arbejdslivet samt fremadrettet – således, at de nye musiklærere fastholder mod, engagement og motivation til at være musiklærere. Projektet er en underdel af 2.itteration læringscirkler (Læringscirkler - peer-group mentoring med nye lærere og studerende med samme undervisningsfag - MUSIK; Halse, Elisabeth & Lunde Frederiksen).
I henhold til den nye aftaletekst for den nye læreruddannelse (LU23) står, at et styrket praksissamarbejde skal “medvirke til at forebygge, at mange nyuddannede lærere forlader lærerfaget”. Et særligt fokus på musikfaget ses ud fra, at grundskolen mangler musiklærere, hvilket følgende rapporter viser: Musikfaget i undervisning og uddannelse - status og perspektiv, 2020 og Musikuddannelse i region Midtjylland, 2021 (se vedhæftede links). Det er måske derfor særligt vigtigt at støtte de nyuddannede musiklærere så de bliver ved med at have lyst til at være musiklærere?
Forskningsspørgsmål relateret til projektet:
- Hvad viser der sig af musikpædagogiske udfordringer – temaer – for de nye musiklærere og hvordan forsøges de tacklet i læringscirklen?
- Hvorledes ses læringscirkler – monofaglig – som et muligt rum til at musiklærere udvikler deres musiklærerrolle og deres fortsatte glæde og virkelyst for faget?
- Hvordan udtrykker musiklærerne sig i og om faget?
I henhold til den nye aftaletekst for den nye læreruddannelse (LU23) står, at et styrket praksissamarbejde skal “medvirke til at forebygge, at mange nyuddannede lærere forlader lærerfaget”. Et særligt fokus på musikfaget ses ud fra, at grundskolen mangler musiklærere, hvilket følgende rapporter viser: Musikfaget i undervisning og uddannelse - status og perspektiv, 2020 og Musikuddannelse i region Midtjylland, 2021 (se vedhæftede links). Det er måske derfor særligt vigtigt at støtte de nyuddannede musiklærere så de bliver ved med at have lyst til at være musiklærere?
Forskningsspørgsmål relateret til projektet:
- Hvad viser der sig af musikpædagogiske udfordringer – temaer – for de nye musiklærere og hvordan forsøges de tacklet i læringscirklen?
- Hvorledes ses læringscirkler – monofaglig – som et muligt rum til at musiklærere udvikler deres musiklærerrolle og deres fortsatte glæde og virkelyst for faget?
- Hvordan udtrykker musiklærerne sig i og om faget?
Kort titel | Læringscirkler - monofaglig - Musik |
---|---|
Status | Afsluttet |
Effektiv start/slut dato | 01/08/23 → 01/01/25 |
Links | https://www.via.dk/om-via/presse/nyheder-2021/musikfaget-er-i-rekrutteringskrise https://edu.au.dk/fileadmin/edu/Udgivelser/Rapporter/Rapport_-_Musikfaget_i_undervisning_og_uddannelse_2020.pdf |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
Projekter
- 1 Igangværende
-
Læringscirkler - peer-group mentoring med nye lærere og studerende med samme undervisningsfag - MUSIK
Halse, E. (Projektleder), Lunde Frederiksen, L. (Projektleder) & Madsen, M. T. (Projektdeltager)
01/06/23 → 31/05/25
Projekter: Projekt › Forskning
Aktiviteter
- 1 Konference
-
NERA 2025
Madsen, M. T. (Deltager)
4 mar. 2025 → 7 mar. 2025Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Konference
Fil