Læringsledelse - effekter af effekter: Ph.d.-projekt

Projektdetaljer

Beskrivelse

Ph.d.-projektet er et samarbejde mellem UCN, CBS og Aalborg Kommune. Endivdere er jeg i efteråret 2016 i Ontario, Canada hvor jeg har været siden august. Her er jeg tilknyttet University of Toronto OISE – Ontario Institute of Studies in Education.

Effekten af elevernes læringsudbytte skal øges i den danske folkeskole og et af midlerne dertil er at bringe ’ledelse tæt på læring’, hvilket er blevet en selvfølge (også) i en dansk skolekontekst. Det, jeg er interesseret i, er hverken at undersøge eller vurdere effekten af elevernes læringsudbytte, ej heller at undersøge om midlet virker. Jeg er interesseret i, hvordan det er blevet selvfølgeligt, og hvilke selvfølgeligheder det bringer med sig for skolens ledere og fagprofessionelle. Jeg finder det væsentligt at ”af-selvfølgeliggøre” denne selvfølgelighed og ønsker med min forskning at holde et spejl op, som skolen (forvaltning, ledere og fagprofessionelle) kan spejle sig i for at perspektivere og reflektere over de praksisser, der implementeres som følge af skolereformen og hvilke mulighedsbetingelser og handlemuligheder dette bringer.
Jeg spørger: Når ledelse skal bringes tættere på læring for at øge effekterne af elevernes læringsudbytte – hvilke effekter har dette fokus på ledere og fagprofessionelle selv?
Problemformuleringen lægger op til at undersøge ’effekt’, men på en konstitutionskritisk måde.
Det jeg kalder for effekt undersøges i form af den måde ledere og fagprofessionelle samt deres praksis opstår som selvfølgelig, når ledelse bringes tættere på læring.

Jeg har en intention om at bidrage til en del af nutidshistorien om ledelse og fagprofessionelle i den danske folkeskole, som et bidrag til at nuancere debatterne og beslutningerne på forvaltningen, blandt skolens ledere og fagprofessionelle, når de arbejder sammen om at bringe ledelse tættere på læring. Ikke for at vurdere om det er hverken godt eller skidt, men for at undersøge hvordan de forskellige forsøg på at lykkes udspiller sig, og hvordan det er med til at transformere skolens ledere og fagprofessionelle.

StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/04/1631/03/19