Læsesucces for ordblinde børn – et tværfagligt samarbejde om ordblinde børns læseudvikling

  • Engmose, Stine Fuglsang (Projektdeltager)
  • Svendsen, Helle Bundgaard (Projektleder)
  • Laursen, Marianne Samuelsson (Projektdeltager)
  • Grene, Helle Bonderup (Projektdeltager)
  • Rasmussen, Signe Elmstrøm (Projektdeltager)
  • Buch, Bettina (Projektdeltager)
  • Christiansen, Charlotte (Projektdeltager)
  • Mortensen, Pia (Projektdeltager)
  • Heiden, Thomas Roed (Projektdeltager)
  • Olesen, Monica Irene Krarup (Projektdeltager)
  • Bruun, Minna Nørgaard (Projektleder)
  • Rønberg, Louise (Projektdeltager)
  • Brok, Lene Storgaard (Projektdeltager)
  • Laursen, Marianne Samuelsson (Projektleder)

Projektdetaljer

Beskrivelse

Formålet med projektet er at forbedre ordblinde børns læsefaglighed, udvikle deres self-efficacy og faglige stolthed gennem en indsats, hvor forældre, lærere og mentor samarbejder om barnets læseudvikling. Projektet bygger på den metodiske nyskabelse, at det er barnets og familiens situation og behov, der er i fokus. Målet er, at alle voksne omkring barnet udvikler faglige og pædagogiske redskaber til at støtte barnet til varigt forbedrede muligheder for deltagelse i skole- og samfundsliv. Projektet arbejder i 12 danske kommuner og udvikler her en generisk samarbejdsmodel for pædagogisk støtte til ordblinde børn og deres familier, som siden kan anvendes af alle danske kommuner.
Kort titelLæsesucces for ordblinde børn
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato10/12/1930/06/23

Samarbejdspartnere

  • Professionshøjskolen UCN
  • UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
  • VIA
  • UC SYD
  • Københavns Professionshøjskole (leder)

Emneord

  • inklusion
  • ordblindhed
  • læsning
  • dysleksi
  • mentorordning
  • teknologibaseret læsning

Fingerprint

Udforsk forskningsemnerne, som dette projekt berører. Disse etiketter er oprettet på grundlag af de underliggende bevillinger/legater. Sammen danner de et unikt fingerprint.