Læsning på Digitale Enheder

Projektdetaljer

Beskrivelse

Bogen som medie for tekst og afsæt for undervisning er kendt af alle lærere, men den teknologiske udvikling har gjort, at mange lærere føler, at de står over for nye udfordringer:

Hvordan underviser man eleverne i at læse digitale, multimodale tekster? Udgør digitale medier og tekster en særlig støtte eller udfordring for elever, der har vanskeligt ved at lære at læse? Hvilke læsekompetencer skal eleverne udvikle, når de både skal tilegne sig lineær tekstlæsning i analoge tekster og udvikle navigationskompetencer, som understøtter digital læsning? Og hvilken betydning har det, om vi læser på papir eller på skærm?

Formålet med dette projekt var at omdanne og formidle nyeste forsknings- og udviklingsviden om læsning på digitale enheder. Dels via et vidensnotat, dels via et praksisrettet materiale henvendt til det læseundervisende personale i grundskolen. Alle materialer kan downloades nedenfor.

Materialet bliver formidlet i formater, som lærere og pædagoger let kan tilgå og på en måde, så det let kan omsættes i praksis.
Projektet er gennemført og alle materialer er produceret for Styrelsen for IT og Læring, STIL.

Lægmandssprog

Formålet med dette projekt var at omdanne og formidle nyeste forsknings- og udviklingsviden om læsning på digitale enheder. Dels via et vidensnotat, dels via et praksisrettet materiale henvendt til det læseundervisende personale i grundskolen. Alle materialer kan downloades nedenfor.

Materialet bliver formidlet i formater, som lærere og pædagoger let kan tilgå og på en måde, så det let kan omsættes i praksis.
Projektet er gennemført og alle materialer er produceret for Styrelsen for IT og Læring, STIL.
Kort titelLæsning på Digitale Enheder
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/10/1730/04/18

Emneord

  • Medier, kommunikation og sprog

Fingerprint

Udforsk forskningsemnerne, som dette projekt berører. Disse etiketter er oprettet på grundlag af de underliggende bevillinger/legater. Sammen danner de et unikt fingerprint.