Projekter pr. år
Projektdetaljer
Beskrivelse
Formålet med dette LULAB-projekt er at skabe bedre kobling mellem teori og praksis i modulerne LIS og AUK på 1. årgang på læreruddannelsen. I forbindelse med arbejdet med pædagogisk og didaktisk teori i modulerne skal de studerende gennemføre korte sekvenser af undervisning på praktikskolerne. Den pædagogiske eller didaktiske teori, der arbejdes med i modulet, er udgangspunktet for gennemførsel af undervisningen ude på praktikskolerne uden for de fastlagte praktik perioder. Det kan fx være at planlægge undervisning ud fra en given analysemodel.
Det at kunne dømme og bedømme kan ikke læres i teorien og heller ikke i praksis, men må øves i samspil. At lære at tænke og handle selv må indøves og udøves ved hjælp af konkrete eksempler. Det kræver en øvende situation, hvor det konkrete eksempel, man øver sig på, forbinder teori og praksis. (Öttingen, 2016)
Det at kunne dømme og bedømme kan ikke læres i teorien og heller ikke i praksis, men må øves i samspil. At lære at tænke og handle selv må indøves og udøves ved hjælp af konkrete eksempler. Det kræver en øvende situation, hvor det konkrete eksempel, man øver sig på, forbinder teori og praksis. (Öttingen, 2016)
Nøgleresultater
Generelt har vi fået meget positiv feedback fra de studerende i forholde til at komme ud og afprøve undervisning med udgangspunkt i den teori, der blev arbejdet med i modulerne.
Vi gjorde os særlige gode erfaringer med den opgave, som vi stillede de studerende i forbindelse med den ene uges praktik, der ligger i uge 43 på 1. årgang i Århus. I forbindelse med den fælles evaluering af praktikken med hele årgangen og praktikskolerne, fremhævede holdene fra vores LULAB projekt denne opgave som udbytterig, og praktiklærerne fremhævede, at de havde oplevet de studerende som værende rigtig godt klædt på til de opgaver, som de skulle udføre i praktikken. Se vedhæftede opgave.
Erfaringerne fra projektet viser, at efterbehandlingen af de studerendes erfaringer med gennemførsel af undervisning på skolerne er særlig vigtig. Det handler i høj grad om, at læringspointer falder på plads i den fælles refleksion over praksis og teori.
Efterbehandlingen i dette projekt foregik bl.a. med udgangspunkt i Delphi evaluering og efterfølgende workshops.
Vi gjorde os særlige gode erfaringer med den opgave, som vi stillede de studerende i forbindelse med den ene uges praktik, der ligger i uge 43 på 1. årgang i Århus. I forbindelse med den fælles evaluering af praktikken med hele årgangen og praktikskolerne, fremhævede holdene fra vores LULAB projekt denne opgave som udbytterig, og praktiklærerne fremhævede, at de havde oplevet de studerende som værende rigtig godt klædt på til de opgaver, som de skulle udføre i praktikken. Se vedhæftede opgave.
Erfaringerne fra projektet viser, at efterbehandlingen af de studerendes erfaringer med gennemførsel af undervisning på skolerne er særlig vigtig. Det handler i høj grad om, at læringspointer falder på plads i den fælles refleksion over praksis og teori.
Efterbehandlingen i dette projekt foregik bl.a. med udgangspunkt i Delphi evaluering og efterfølgende workshops.
Akronym | LULAB |
---|---|
Status | Afsluttet |
Effektiv start/slut dato | 20/08/19 → 20/05/20 |
Samarbejdspartnere
- Aarhus Kommunale Skolevæsen (leder)
Emneord
- læreruddannelsen
Projekter
- 1 Afsluttet
-
LULAB-initiativet: Læreruddannelsen som udviklingslaboratorium for god undervisning og uddannelse
Jensen, E. (Projektleder), Kvols, A. M. (Projektleder), Nielsen, B. L. (Projektleder), Bock, A. (Projektleder), Mikkelsen, S. H. (Projektleder), Nielsen, M. B. (Projektleder), Hansen, B. W. (Projektleder), Hansen, I. G. (Projektleder) & Wullum, A. H. (Projektleder)
01/01/19 → 31/12/23
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
Fil