Projekter pr. år
Projektdetaljer
Beskrivelse
Dette projekt har til formål at udvikle en samarbejdsmodel på tværs af skoler og professionshøjskoler, der kan styrke grundskolens N/T-undervisning, særligt med fokus på temaet; teknologiforståelse. I skoleåret 2024/25 etableres 3 udviklingslaboratorier på skoler 3 forskellige steder i landet. Her afprøver skolerne lokalt, hvikle både kvaliteter og udfordringer PLF-formen kan bidrager med i udviklingen afsåvel lærere, som læreruddanneres professionelle praksis.
Udviklingslaboratorierne foregår lokalt på de deltagende skoler, og har karakter af et tværorganisatorisk læringsmiljø, hvor forskere, UC-undervisere og lærerstuderende deltager som ligeværdige samarbejdspartnere i projektet. Organiseringen og arbejdsformen er inspireret af Universitetsskole-projektet (Carlsen & Oettingen, 2020).
Projektet er del af NAFA’s forsknings- og udviklingsinitiativer og følger derfor naturfagsakadamiets eksisterende årshjul, formål og udviklingsarbejde. Målet er sammen, over en periode på et år (skoleåret 2024-25), at dykke ned i særligt NAFA’s tredje tema: Teknologisk Dannelse, hvilket omfatter en fælles undersøgelse af både eksisterende praksisnær viden om feltet samt af et QUEST-inspireret aktionsforskningsforløb (Mogensen et al., 2015). Med dette menes, at viden der oparbejdes i de forskellige PLF-teams anvendes aktivt i tilrettelæggelsen af prøvehandlinger, der udspilles på hver af de tre deltagende skoler. Erfaringer og viden fra projektet deles og formidles via NAFA's platforme og vidensmiljøer.
Udviklingslaboratorierne foregår lokalt på de deltagende skoler, og har karakter af et tværorganisatorisk læringsmiljø, hvor forskere, UC-undervisere og lærerstuderende deltager som ligeværdige samarbejdspartnere i projektet. Organiseringen og arbejdsformen er inspireret af Universitetsskole-projektet (Carlsen & Oettingen, 2020).
Projektet er del af NAFA’s forsknings- og udviklingsinitiativer og følger derfor naturfagsakadamiets eksisterende årshjul, formål og udviklingsarbejde. Målet er sammen, over en periode på et år (skoleåret 2024-25), at dykke ned i særligt NAFA’s tredje tema: Teknologisk Dannelse, hvilket omfatter en fælles undersøgelse af både eksisterende praksisnær viden om feltet samt af et QUEST-inspireret aktionsforskningsforløb (Mogensen et al., 2015). Med dette menes, at viden der oparbejdes i de forskellige PLF-teams anvendes aktivt i tilrettelæggelsen af prøvehandlinger, der udspilles på hver af de tre deltagende skoler. Erfaringer og viden fra projektet deles og formidles via NAFA's platforme og vidensmiljøer.
Kort titel | LABTECH |
---|---|
Status | Igangværende |
Effektiv start/slut dato | 01/05/24 → 30/06/25 |
Samarbejdspartnere
- Københavns Professionshøjskole
- UC SYD
- VIA University College (leder)
- Naturfagsakademiet
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- Undersøgelsesdesign, teori og metode
- Skoler, fag og institutioner
- Uddannelse, professioner og erhverv
-
NAFA - Følgeforskning tilknyttet skoleudviklingsindsatserne
Madsen, C. D. (Projektleder), Elmose, S. (Projektleder), Zhou, C. (Projektdeltager), Mariegaard, S. (Projektdeltager) & Levinsen, H. (Projektdeltager)
01/04/22 → 01/07/25
Projekter: Projekt › Forskning
-
Skolesamarbejde i NAFA – med afledte effekter fra SNL
Nielsen, B. L. (Projektleder), Madsen, C. D. (Projektleder) & Rahbek Thyssen, M. (Projektleder)
01/01/23 → 01/01/24
Projekter: Projekt › Forskning
Fil