Ledelse for øget læring i Aalborg Kommunes skoleforvaltning

Projektdetaljer

Beskrivelse

Jeg var mentor og underviser på BI´s forskningsprojekt ”Ledelse for øget læring”, der udmøntes i en intervention i en dansk folkeskolekontekst med deltagelse af 25 skoleledelsesteams i København og 10 skoleledelsesteams i Aalborg i perioden 2018-2020. Forskningsprojektets formål var at øge elevernes læring på de deltagende skoler igennem uddannelse af skolelederne.

Forskerne fulgte udviklingen tæt med fokus på fem kategorier omhandlende: Elevernes læringsmiljø, ledelseskvalitet, elevernes faglige resultater, skolens undervisningskvalitet og det professionelle læringsfællesskab.

Forskningsprojektet støttedes undervejs af flere mentorer, hvoraf jeg var en af dem. Der var således udpeget forskere og konsulenter, der skulle bidrage med viden, analysekompetencer og implementeringsstøtte til de deltagende skolelederteams. Særligt opgaven vedr. implementeringsstøtte blev foretaget af de certificerede OTL-facilitatorer (herunder mig), der dels skulle give skolelederne OTL-færdigheder, dels hjælpe dem med at implementere forskningsprojektets udpegede forbedringsindsatser

Nøgleresultater

Resultaterne fra pilotprojektet resulterede i at A. P. Møller Fonden i maj 2020 bevilligede yderligere 15 mio. kr., så ledelserne for de øvrige 40 Aalborg-skoler, nu også blev inddraget i projektet.
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/08/1831/12/20

Samarbejdspartnere

  • Handelshøjskolen BI, Kristiansand, Norge (leder)