Projektdetaljer
Beskrivelse
I tre kommuner samarbejder lærere og pædagoger med deres skole- og dagtilbuds børn under overskriften Leg, Læring og kreativitet – Verdensarv i børnehøjde. 4-5 skoler og ligeså mange daginstitutioner udpejes således i Vejle, Billund og Kolding Kommune til at deltage i projektet i foråret 2018.
Lærerne og pædagogerne har Unesco Jelling (Vejle og Billund Kommune) og Unesco Christiansfeld(Kolding Kommune) som læringsarena. HistorieLab tilrettelægger, gennemfører og evaluerer forløbene i samarbejde med Unesco-stederne. Projektet er støttet af Ole Kirk – Fonden.
Lærerne og pædagogerne har Unesco Jelling (Vejle og Billund Kommune) og Unesco Christiansfeld(Kolding Kommune) som læringsarena. HistorieLab tilrettelægger, gennemfører og evaluerer forløbene i samarbejde med Unesco-stederne. Projektet er støttet af Ole Kirk – Fonden.
Nøgleresultater
UNESCO Verdensarv Christiansfeld. ”Fieldtrip” programmet gennemført som planlagt.
Kolding Kommune, Christiansfeld skole med to 2.klasser. 42 børn , 6 pædagoger og lærere og 2 kulturformidlere, arbejdede sammen om projektet fra april til juni måned, med opsamling i efteråret – alt sammen ledet af HistorieLab
UNESCO Verdensarv Jelling. ”Fieldtrip” programmet gennemført og udvidet.
Vejle Kommune, Skibet skole, Bredager-skolen i Jelling og Friskolen i Jelling deltog i juni til september måned. – i alt 65 børn, 6 lærere og pædagoger.
Billund Kommune, Billund skole SFO deltog i juni med 45 børn og 4 pædagoger og gennemfører endnu en runde i oktober/november.
Samarbejdet mellem HistorieLab, UCL Jelling, Kommuner, skoler, lærere og pædagoger har fungeret godt.
Kolding Kommune, Christiansfeld skole med to 2.klasser. 42 børn , 6 pædagoger og lærere og 2 kulturformidlere, arbejdede sammen om projektet fra april til juni måned, med opsamling i efteråret – alt sammen ledet af HistorieLab
UNESCO Verdensarv Jelling. ”Fieldtrip” programmet gennemført og udvidet.
Vejle Kommune, Skibet skole, Bredager-skolen i Jelling og Friskolen i Jelling deltog i juni til september måned. – i alt 65 børn, 6 lærere og pædagoger.
Billund Kommune, Billund skole SFO deltog i juni med 45 børn og 4 pædagoger og gennemfører endnu en runde i oktober/november.
Samarbejdet mellem HistorieLab, UCL Jelling, Kommuner, skoler, lærere og pædagoger har fungeret godt.
Kort titel | Verdensarv i Børnehøjde |
---|---|
Status | Afsluttet |
Effektiv start/slut dato | 01/11/17 → 31/12/18 |
Links | https://vafo.dk/jelling/Taet-paa-Thyras-grav-Oldtiden-leges-ind-via-fantasien/artikel/541900 http://historielab.dk/om-centret/projekter/leg-laering-kreativitet-verdensarv-boernehoejde/ https://www.jv.dk/billund/Boern-laerer-Danmarkshistorie-ved-at-lege-sig-gennem-Jelling/artikel/2621197 |
Samarbejdspartnere
- Vejle Kommune (Projektpartner)
- Kolding Kommune (Projektpartner)
- Billund Kommune (Projektpartner)
- UNESCO Christiansfeld (Projektpartner)
- UNESCO Jelling (Projektpartner) (leder)
- Kongernes Jelling (Projektpartner)
- HistorieLab - Nationalt Videncenter for Historie- og Kulturarvsformidling
Emneord
- Børn og unge
- kulturarvsformidling
- Verdensarv i Børnehøjde
- UNESCO