Projektdetaljer

Beskrivelse

LegeKunst er et landsdækkende løft til 0-6 års-området. Vi bygger bro og skaber møder mellem børn, dagplejere, pædagoger, dagtilbudsledere, forskere, studerende, undervisere, kunstnere og kulturformidlere. Gennem nye, tætte fællesskaber skabes et forskningsbaseret erfaringsgrundlag for, hvordan vi på tværs af professioner kan arbejde sammen om at skabe den højest mulige kvalitet og inddragelse, når børn lokalt møder kunstnere, kulturinstitutioner og kulturformidlere i dagtilbud.

Lægmandssprog

The Animation Workshop deltog i Kulturprinsens Landsdækkende projekt Legekunst, blandt andet i børnehaven Tommeliden i Viborg.
Hanne Pedersen var inviteret ind i projektet ikke som animator, men som skabende kunstner generelt.
Børnehaven ønskede et fordybelses rum.
Efter opstartsmødet blev konceptet et mentalt og præstationsfrit rum, hvor aktiviteten var kunsten at lege og derigennem frembringe små forunderlige forgængelige og foranderlige kunstværker. Kunstneren medbragte forskellige materialer hver gang og en masse malertape, som var omdrejningspunktet i den skabende proces. At skabe kunst kunne defineres som at et materiale omformes og sættes ind nye sammenhænge og med andre materialer. Tapen skulle her være det der kunne kombinere forskellige elementer. Der var paptallerkner, afdækningspap, papkasser, aviser, pilekviste og løv blandt andet. Børnene blev sat igang uden forlæg til efterfølgelse. Børnene kastede sig ud i processen, klippede, klistrede, skabte ting de gav sig til at lege med, for så at vende tilbage og lave noget nyt. Tiden fløj afsted i ro og fordragelighed, der blev skabt et syndigt rod og en masse små brugskunstværker.
Forløbende strækker sig over 8 aktivitetsgange. Kunstneren stod for de første 4 gange og pædagogerne tog over derfra.

Nøgleresultater

Pædagogerne var meget skeptiske over det løse oplæg, men kunne se at børnene var fordybede og brugte tiden fuldt ud. Børnene var flinke til at dele med hinanden, lige fra færdige værker til materialer.
Pædagogerne havde svært ved at slippe slutprodukt tanken. Der skulle helst være noget at sætte et navn på og noget til børnenes skuffer. Med den baggrund blev børnene hurtigt færdige, nåede slut resultatet. Undervej var der megen snsk om dit og mit. Rummet var ikke længere præstationsfrit.
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/01/2131/12/21

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Børn og unge
  • Medier, kommunikation og sprog
  • Æstetik, design og medier