Projektdetaljer
Beskrivelse
Projektets undersøgelsesspørgsmål:
Hvad sker der når en programbaseret skriftsprogsintervention , SPELL, møder dansk pædagogisk praksis?
Herunder:
- Hvordan afvikles SPELL i udvalgte danske børnehaver?
- Hvordan opleves interventionen af børn og pædagoger?
- Hvilke sproglige erfaringer får børnene med sig i denne type
sprogarbejde (teoretisk diskuterende)
- Hvilke fordele og ulemper ses ved det programbaserede (skrift)
sprogarbejde, når man inddrager flere stemmer og perspektiver på
det?
Projektet ønsker at diskutere konceptpædagogikken på 0-6års-området som en blandt flere måder at bedrive sprogpædagogik på.
Projektet diskuterer med forskellige sprogparadigmer og traditioner indenfor sprogarbejde: den skandinavisk literacyinspirerede tilgang overfor den amerikanske mere naturvidenskabelige tilgang. Begge tilgange rummer fordele og ulemper, der her trækkes frem i forbindelse med det konkrete tiltag SPELL og den måde det opleves og udføres på.
Projektet knytter (som de fleste nutidige sprogteorier og forskningsprojekter i Danmark) an til en sociokulturel læringsforståelse hvor sprogpædagogisk arbejde handler om:
- At barnet hører et rigt og varieret sprog via sproglige rollemodeller,
- At barnet selv får lov til at bruge og eksperimentere med sproget
- At voksne eller mere sprogligt kompetente responderer på barnets
sprog og udvider det
- At barnet møder situationer med nærvær og fælles opmærksomhed.
(AW Systime, 2015)
Projektets grundlag er data indsamlet ved videoobservation og interviews af pædagoger og børn i to daginstitutioner med meget forskelligt børnegrundlag.
Hvad sker der når en programbaseret skriftsprogsintervention , SPELL, møder dansk pædagogisk praksis?
Herunder:
- Hvordan afvikles SPELL i udvalgte danske børnehaver?
- Hvordan opleves interventionen af børn og pædagoger?
- Hvilke sproglige erfaringer får børnene med sig i denne type
sprogarbejde (teoretisk diskuterende)
- Hvilke fordele og ulemper ses ved det programbaserede (skrift)
sprogarbejde, når man inddrager flere stemmer og perspektiver på
det?
Projektet ønsker at diskutere konceptpædagogikken på 0-6års-området som en blandt flere måder at bedrive sprogpædagogik på.
Projektet diskuterer med forskellige sprogparadigmer og traditioner indenfor sprogarbejde: den skandinavisk literacyinspirerede tilgang overfor den amerikanske mere naturvidenskabelige tilgang. Begge tilgange rummer fordele og ulemper, der her trækkes frem i forbindelse med det konkrete tiltag SPELL og den måde det opleves og udføres på.
Projektet knytter (som de fleste nutidige sprogteorier og forskningsprojekter i Danmark) an til en sociokulturel læringsforståelse hvor sprogpædagogisk arbejde handler om:
- At barnet hører et rigt og varieret sprog via sproglige rollemodeller,
- At barnet selv får lov til at bruge og eksperimentere med sproget
- At voksne eller mere sprogligt kompetente responderer på barnets
sprog og udvider det
- At barnet møder situationer med nærvær og fælles opmærksomhed.
(AW Systime, 2015)
Projektets grundlag er data indsamlet ved videoobservation og interviews af pædagoger og børn i to daginstitutioner med meget forskelligt børnegrundlag.
Status | Afsluttet |
---|---|
Effektiv start/slut dato | 01/01/14 → 31/12/15 |
Emneord
- sproglig udvikling
- sprogpædagogisk arbejde tidlig skrift, literacy, early literacy, emergent literacy, daginstitution, børnehave, børnesprog, sprogudvikling, skriftsprogsudvikling, konceptpædagogik, manualbaseret sprogpædagogik, sprogmiljø, kvalitet i dagtilbud, kommunikativt miljø, sprogstimulering, Dialogisk læsning, samtaler, dialoger
- tidlig skrift
- literacy
- early literacy
- daginstitutioner
- børnehaver
- børnesprog
- sprogudvikling
- skriftsprogsudvikling
- konceptpædagogik
- manualbaseret sprogpædagogik
- sprogmiljø
- kvalitet i dagtilbud
- kommunikativt miljø
- sprogstimulering
- dialogisk læsning
- samtaler
- dialoger
Fingerprint
Udforsk forskningsemnerne, som dette projekt berører. Disse etiketter er oprettet på grundlag af de underliggende bevillinger/legater. Sammen danner de et unikt fingerprint.