Aktiviteter pr. år
Projektdetaljer
Beskrivelse
Undersøgelse af studerendes oplevelse af mening(sfuldhed) i de tre nordiske landes lærer- og pædagoguddannelser, med henblik på at pege på måder at styrke uddannelserne, uddannelsesrekruttering og uddannelsesgennemførelse på. Komparationen mellem de tre lande åbner både for opdagelse af fællesstræk og forskelle,og dermed også for kvalificering af overvejelserne vedr. meningstab og meningsdannelse
Nøgleresultater
Projektet forventes at have effekter i retning af større meningsfuldhed og tilfredshed blandt de studerende og underviserne, større søgning til lærer- og pædagoguddannelserne samt et mere kvalificeret rekrutteringsgrundlag. På det europæiske/internationale niveau er forhåbningen en ihukommelse, spredning og stærkere brug af den nordiske skoletradition med fokus på demokrati, inddragelse og personlig (menings)dannelse.
Kort titel | Meningstab og meningsdannelse i lærer- og pædagoguddannelserne i Norden/2020 |
---|---|
Akronym | MeShape |
Status | Afsluttet |
Effektiv start/slut dato | 01/08/20 → 01/07/23 |
Samarbejdspartnere
- Högskolan väst, Trollhättan, Sverige (Projektpartner)
- Syddansk Universitet (Projektpartner) (leder)
- Diakonhøjskolen Aarhus (Projektpartner)
- University of Agder
Emneord
- Uddannelse, professioner og erhverv
- læreruddannelse
- pædagoguddannelse
- fastholdelse
- rekrutering
- professionsuddannelse
- nordisk samarbejde
- læreruddannelsesdidaktik
- pædagoguddannelsesdidaktik
- uddannelsesorganisering
- uddannelsesstyring
Fingerprint
Udforsk forskningsemnerne, som dette projekt berører. Disse etiketter er oprettet på grundlag af de underliggende bevillinger/legater. Sammen danner de et unikt fingerprint.
Aktiviteter
- 1 Foredrag eller oplæg
-
Student centred learning and teaching in teacher education – is it meaningful?
Thomas Iskov (Oplægsholder) & Niels Bjerre Tange (Oplægsholder)
3 nov. 2021Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg