Loss of meaning - shaping of meaning in the teacher training programs in the Nordic countries /

  • Rothuizen, Jan Jaap (Projektleder)
  • Iskov, Thomas (Projektdeltager)
  • Tange, Niels Bjerre (Projektdeltager)
  • Lodberg, Bodil (Projektleder)
  • Bøje, Jakob Ditlev (Projektleder)
  • Nyckel, Jan G. (Projektdeltager)
  • Larsson, Johanna (Projektdeltager)
  • Sjöberg, Lena (Projektdeltager)
  • Lager, Karin (Projektdeltager)
  • Kristiansen, Aslaug (Projektleder)
  • Stray, Ingunn (Projektdeltager)
  • Haraldstat, Åse (Projektdeltager)
  • Andresen-Maharaj, Kristin (Projektdeltager)
  • Hansen, Dion R. (Projektdeltager)
  • Ribers, Bjørn (Projektdeltager)
  • Paulsen, Michael (Projektdeltager)
  • Legarth, Jette Lund (Projektdeltager)

Projektdetaljer

Beskrivelse

Undersøgelse af studerendes oplevelse af mening(sfuldhed) i de tre nordiske landes lærer- og pædagoguddannelser, med henblik på at pege på måder at styrke uddannelserne, uddannelsesrekruttering og uddannelsesgennemførelse på. Komparationen mellem de tre lande åbner både for opdagelse af fællesstræk og forskelle,og dermed også for kvalificering af overvejelserne vedr. meningstab og meningsdannelse

Nøgleresultater

Projektet forventes at have effekter i retning af større meningsfuldhed og tilfredshed blandt de studerende og underviserne, større søgning til lærer- og pædagoguddannelserne samt et mere kvalificeret rekrutteringsgrundlag. På det europæiske/internationale niveau er forhåbningen en ihukommelse, spredning og stærkere brug af den nordiske skoletradition med fokus på demokrati, inddragelse og personlig (menings)dannelse.
Kort titelMeningstab og meningsdannelse i lærer- og pædagoguddannelserne i Norden/2020
AkronymMeShape
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/08/2001/07/23

Samarbejdspartnere

  • Högskolan väst, Trollhättan, Sverige (Projektpartner)
  • Syddansk Universitet (Projektpartner) (leder)
  • Diakonhøjskolen Aarhus (Projektpartner)
  • University of Agder

Emneord

  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • læreruddannelse
  • pædagoguddannelse
  • fastholdelse
  • rekrutering
  • professionsuddannelse
  • nordisk samarbejde
  • læreruddannelsesdidaktik
  • pædagoguddannelsesdidaktik
  • uddannelsesorganisering
  • uddannelsesstyring

Fingerprint

Udforsk forskningsemnerne, som dette projekt berører. Disse etiketter er oprettet på grundlag af de underliggende bevillinger/legater. Sammen danner de et unikt fingerprint.