LULAB: Handlekompetence i praksis

Projektdetaljer

Beskrivelse

Matematiklærere forventes at kunne vurdere potentialet i de faglige input, som eleverne kommer med i undervisningen og på baggrund heraf iværksætte tiltag til at fremme elevens videre læring. Matematiklæreren skal således kunne træffe et kvalificeret valg i situationen i forhold til at inddrage - eller parkere - en ny faglig vinkel, der opstår i undervisningen. Tim Rowland taler i denne forbindelse om ”Contingency” og ”Connection” som to ud af fire aspekter af en matematiklærers Pædgogical Content Knowledge (Rowland T. Huckstep P. & Thwaites A. 2005).

I relation til ovenstående vil vi i dette LULAB udvikle eksemplariske praksiseksempler, som de studerende kan forholde sig til i matematikundervisningen på læreruddannelsen. Praksiseksemplerne har til hensigt at supplere modulernes teoretiske afsæt, styrke teori-praksis forholdet og skal samtidig kunne understøtte de studerendes udvikling af handlekompetence i praksis i matematikundervisningen.

Målet for vores LULAB er:
1) at den studerende udvikler nødvendig fagfaglig og -didaktisk indsigt til at kunne træffe reflekterede valg i praksis.
2) at den studerende udvikler forståelse for, hvilke typer af lærerfaglige problemstillinger man kan komme til at stå overfor som matematiklærer.
3) at den studerende udvikler parathed til at handle i praksis.

HIP er en udløber af faggruppens LULAB i 2019/2020 med "Øvebaner i praksis i matematikundervisningen". Praksiseksemplerne skal således ikke nødvendigvis stå alene, men suppleres af forløb, hvor de studerende får mulighed for at komme ud på skolerne og afprøve undervisning.

Nøgleresultater

Igennem vores LULAB har vi indsamlet og udviklet eksempler fra matematiklærerens praksis i form af bl.a. videooptagelser fra klasserummet og elevbesvarelser. Praksiseksemplerne er afprøvet ved inddragelse i modulet "Matematiklæring, tal og algebra", hvor de er blevet præsenteret for de studerende, som på baggrund af deres fagfaglige og didaktiske indsigt, har analyseret materialet og diskuteret forskellige handlemuligheder.

Vi har fået positiv respons på de forskellige øvelser og praksiseksempler, som indgår i vores LULAB. De studerende har i denne forbindelse særligt givet udtryk for, at praksiseksemplerne har styrket deres forståelse for udvalgte fagfaglige begreber og læringsteoretiske perspektiver. Herudover har de studerende på 1. årgang givet udtryk for øget indsigt i de lærerfaglige problemstillinger, man kan komme til at stå overfor som matematiklærer.
Kort titelHIP
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/08/2001/09/21

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning