Madleg fase 3. AMU-kursus for køkkenfaglige medarbejdere - fokus på Madleg og maddannelse og samarebjdet mellem køkken og stue

  • Habekost, Ellen Ravn (Projektleder)
  • Kærgaard, Birgit (Projektdeltager)
  • Andersne, Karina K (Projektdeltager)
  • Kristiansen, Erik (Projektdeltager)
  • Nielsen, Claus Egeris (Projektdeltager)

Projektdetaljer

Beskrivelse

Madleg fase 3 – pilotprojekt
AMU-kursus for køkkenfaglige medarbejdere – fokus på Madleg og maddannelse og samarbejdet mellem køkken og stue

University College Lillebælt og Måltidspartnerskabet ønsker at udarbejde en større projektbeskrivelse og søge midler til at gennemføre et udviklingsprojekt med fortsat fokus på maddannelse i daginstitutioner – i et sundheds- og dannelsesperspektiv. Projektet rettet sig mod daginstitutioner med både madpakke- og frokostordninger.
Formålet med projektet er at arbejde videre med aktivering af dannelsesidealet i Madleg, nemlig at børnene udvikler madmod og madglæde og får lyst til, på egen hånd – eller sammen med andre – at træffe valg, der tilgodeser velvære, trivsel og sundhed. Dette skal ses som et væsentligt bidrag i forhold til Lov om Dagtilbud, som tilsiger at Daginstitutioner skal bidrage til ”… at fremme børns og unges trivsel, udvikling og læring”.

Det er intentionen at projektet udmøntes i alle egne af landet i samarbejde med kommuner, alle professionshøjskoler og andre relevante aktører.

Projektet bygges op om 4 fokusområder:
1. Videreudvikling af maddannelse i daginstitutioner
2. Videreudvikling af uddannelsestilbud – fokus på maddannelse
3. Madleg og maddannelse hjemme i familien
4. Institutionshaver som setting for maddannelse


Formålet med Pilotprojekt Madleg og maddannelse ud i køkkenet i samarbejde med Vejle Kommune er:

- At udvikle og beskrive samt afprøve, dokumentere og evaluere et uddannelsesforløb på 5 dage for køkkenfaglige medarbejdere i daginstitutioner i Vejle Kommune. Formålet er at udvikle et kursusforløb som kan give køkkenfaglige medarbejdere yderligere forudsætninger for at samarbejde med pædagogfaglige kolleger om Madleg og maddannelse i daginstitutioner. I den forbindelse afsøges mulighed for AMU-organisering.


Pilotprojektets indhold er i tråd med Måltidspartnerskabets vision om, at alle danskere får nemt ved og lyst til at spise sundere, idet udbredelsen af Madleg vil øge institutionernes fokus på mad og måltider, som en del af læreplanstemaerne, og dermed øge barnets gryende bevidsthed omkring egen trivsel og sundhed.

Pilotprojektet her har fokus på afprøvning af indhold, beskrivelse og organisering af et AMU-kursus med fokus på samarbejdet mellem køkken og stue i daginstitutioner om børnenes maddannelse og sunde måltider

Nærværende projekt AMU- kursus for køkkenfaglige medarbejdere – fokus på madleg og maddannelse og samarbejde mellem køkken og stue indgår sammen med Pilotprojekt Madleg - Madpakker, Mad- og måltidspolitik i Sønderborg Kommune både i kapacitetsopbygningen i forhold til ovenstående og som selvstændige projekter med værdi for såvel de involverede kommuner, som Måltidspartnerskabet

Nøgleresultater

AMU-kursusbeskrivelse
Kort titelMadleg - Uddannelsesudvikling
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/03/1731/12/17