Projektdetaljer
Beskrivelse
Projektets formål er at skabe en rød tråd i undervisningen, med fokus på kreative og innovative læreprocesser.
Projektet har til hensigt at starte på udviklingen af en rød tråd/årshjul hvor vi får øje på, hvor det er hensigtsmæssigt at placere forskellige typer af innovationsprojekter og -tilgange.
Projektets deltagere vil gennem et år indgå i et forpligtende fællesskab, hvor vi skal samskabe, udvikle og undersøge, hvordan vi kan skaber en meningsfuld skole.
En meningsfuld skole skabes bl.a. ved undervisning med stort fokus på elevinddragelse, medejerskab, udfoldelsesmuligheder, åbne processer, dialog og demokrati, men det er samtidig projektets formål, at skabe dialog om netop dette, for at kunne skabe konkrete og bæredygtige pejlemærker for den meningsfulde skole.
Der afholdes en lang række kurser i skoleåret 2022-23 og vil både være ved fysiske og online møder. Møderne vil blive placeret gennem hele skoleåret, da fokus i høj grad er på, at skabe et forpligtende fællesskab, hvor deltagerne både samskaber overordnede pejlemærker og konkrete nedslag til årets forløb, men også udvikler, udvider og anvender deres netværk. Derudover rammesætter kurset også deltagernes udvikling af I&E og kreativitet, indsigt i didaktikken bag, hvordan det kan opkvalificere deres eksisterende undervisning og sætter fokus på at skabe en kulturændring for yderligere forankring og implementering lokalt på skolerne.
Start:
Forberedelsesdag i juni: 27. juni 2022
Online vejledning: 1 time i august, oktober, december, februar, maj
½ dag - eftermiddag i september, januar, marts
Netværksmøde i november og april
Afslutning: Forberedelsesdag juni 2023
Forberedelsesdagene vil variere mellem mindre oplæg om konkrete undervisningsforløb, didaktiske tilgange og fremvisning af deltagernes praksis, ligesom der vil være stor fokus på, at deltagerne lærer hinanden at kende og samskabe de første konkrete nedslag.
Online møderne vil primært anvendes til at skabe en kontinuerlig dialog om hvad deltagerne arbejder med, udvikler, har af udfordringer, samt holde deltagerne til ilden i projektet.
De 3 x ½ dage har fokus på at samskabe de overordnede pejlemærker for en meningsfuld skole. Dialogen og diskussionerne på disse møder, vil være med til at kvalificere indholdet, samt vise forskellighederne i hvordan det kan gribes an. Vi forventer derfor ikke et samlet sæt pejlemærker, men variationer, alt efter skolernes kultur og erfaring.
Møderne vil samtidig blive brugt til at introducere innovationsdidaktikken, deltagernes nye rolle i klassen og nye rolle på skolen.
Projektet har til hensigt at starte på udviklingen af en rød tråd/årshjul hvor vi får øje på, hvor det er hensigtsmæssigt at placere forskellige typer af innovationsprojekter og -tilgange.
Projektets deltagere vil gennem et år indgå i et forpligtende fællesskab, hvor vi skal samskabe, udvikle og undersøge, hvordan vi kan skaber en meningsfuld skole.
En meningsfuld skole skabes bl.a. ved undervisning med stort fokus på elevinddragelse, medejerskab, udfoldelsesmuligheder, åbne processer, dialog og demokrati, men det er samtidig projektets formål, at skabe dialog om netop dette, for at kunne skabe konkrete og bæredygtige pejlemærker for den meningsfulde skole.
Der afholdes en lang række kurser i skoleåret 2022-23 og vil både være ved fysiske og online møder. Møderne vil blive placeret gennem hele skoleåret, da fokus i høj grad er på, at skabe et forpligtende fællesskab, hvor deltagerne både samskaber overordnede pejlemærker og konkrete nedslag til årets forløb, men også udvikler, udvider og anvender deres netværk. Derudover rammesætter kurset også deltagernes udvikling af I&E og kreativitet, indsigt i didaktikken bag, hvordan det kan opkvalificere deres eksisterende undervisning og sætter fokus på at skabe en kulturændring for yderligere forankring og implementering lokalt på skolerne.
Start:
Forberedelsesdag i juni: 27. juni 2022
Online vejledning: 1 time i august, oktober, december, februar, maj
½ dag - eftermiddag i september, januar, marts
Netværksmøde i november og april
Afslutning: Forberedelsesdag juni 2023
Forberedelsesdagene vil variere mellem mindre oplæg om konkrete undervisningsforløb, didaktiske tilgange og fremvisning af deltagernes praksis, ligesom der vil være stor fokus på, at deltagerne lærer hinanden at kende og samskabe de første konkrete nedslag.
Online møderne vil primært anvendes til at skabe en kontinuerlig dialog om hvad deltagerne arbejder med, udvikler, har af udfordringer, samt holde deltagerne til ilden i projektet.
De 3 x ½ dage har fokus på at samskabe de overordnede pejlemærker for en meningsfuld skole. Dialogen og diskussionerne på disse møder, vil være med til at kvalificere indholdet, samt vise forskellighederne i hvordan det kan gribes an. Vi forventer derfor ikke et samlet sæt pejlemærker, men variationer, alt efter skolernes kultur og erfaring.
Møderne vil samtidig blive brugt til at introducere innovationsdidaktikken, deltagernes nye rolle i klassen og nye rolle på skolen.
Status | Afsluttet |
---|---|
Effektiv start/slut dato | 01/05/22 → 31/12/23 |
Samarbejdspartnere
- Innovation og Entrepreneurship (leder)
Emneord
- entreprenørskabsundervisning
- innovation
- Kreativitet