Meningstab og meningsdannelse i lærer- og pædagoguddannelserne i Norden/2020

  • Lodberg, Bodil Elisabeth (Projektdeltager)
  • Bøje, Jakob Ditlev (Projektleder)
  • Kristiansen, Aslaug (Projektleder)
  • Rothuizen, Jan Jaap (Projektleder)
  • Iskov, Thomas (Projektdeltager)
  • Tange, Niels Bjerre (Projektdeltager)
  • Legarth, Jette Lund (Projektdeltager)
  • Lager, Karin (Projektdeltager)
  • Sjöberg, Lena (Projektdeltager)
  • Larsson, Johanna (Projektdeltager)
  • Haraldstat, Åse (Projektdeltager)
  • Stray, Ingunn (Projektdeltager)
  • Andresen-Maharaj, Kristin (Projektdeltager)
  • Hansen, Dion R. (Projektdeltager)
  • Ribers, Bjørn (Projektdeltager)
  • Nyckel, Jan G. (Projektleder)

Projektdetaljer

Beskrivelse

fra projektbeskrivelsen:
I projektet vil vi arbejde ud fra en tese om, at der er brug for at nytænke og styrke undervisningsformer og demokratiske dannelsesrum i forlængelse af den nordiske skoletradition
(Lundahl, 2016; NordForsk, 2018; Telhaug, Mediås & Aasen, 2006). Herunder inddrage og invitere lærer- og pædagogstuderende til at blive aktører i egen uddannelse i dialog med andre om pædagog- og lærerfaglige sagsforhold – f.eks. hvordan man kan støtte børn og unge til at udvikle omsorg for hinanden og for et fælles planetært liv.

Lægmandssprog

• Opbygge et nyt netværk med fokus på de nordiske lærer- og pædagoguddannelser.
• Nytænke og styrke nordiske uddannelses- og dannelsestraditioner under aktuelle muligheder og begrænsninger.
• Danne ny mening med og legitimitet omkring de nordiske lærer- og pædagogprofessioner.
• Styrke rekrutteringen til lærer- og pædagoguddannelserne.
• Skabe øget viden om ligheder og forskelle, muligheder og begrænsninger ved de nordiske lærer- og pædagoguddannelse

Nøgleresultater

• Nye undervisnings- og dannelsesformer med fokus på demokratisk inddragelse og meningsskabelse i forlængelse af den nordiske skoletradition. Projektet forventer at udvikle prototyper, som, med respekt for lokale forhold, kan udbredes til andre institutioner og lande i EU.
• Større meningsfuldhed og tilfredshed med uddannelserne blandt de studerende, udtrykt via evalueringer og kvalitetsmålinger.
• Vejlednings- og markedsføringsmateriale med henblik på at styrke rekrutteringsgrundlaget til lærer- og pædagoguddannelserne.
Kort titelNordisk projekt Meshape
AkronymMeshape
StatusIgangværende
Effektiv start/slut dato01/08/2001/08/23

Samarbejdspartnere

  • University of Southern Denmark (Projektpartner) (leder)
  • Högskolan i Väst (Medansøger)
  • University of Agder

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • meningsskabelse
  • meningstab
  • Uddannelse, professioner og erhverv