MentaliseringMentalization in dayly practise

Projektdetaljer

Beskrivelse

Mentalisering er en metode til en kvalificeret og faglig forholdenmåde til børnene og sig selv som fagprofessionel. Metoden har allerede vundet indpas i skoleregi. I dagtilbud udfordres metoden ved, at børn ikke altid er så formulerende. Af samme grund anbefales mentalisering ikke til arbejdet med børn under 5 – 6 år. Da mentalisering knytter an til ICDP og baserer sig på neuropædagogik, kan mentalisering dog sagtens operationaliseres til at være en metode til at arbejde med børns udvikling og deres læreprocesser, såfremt personalet opøver en særlig sensitivitet i at aflæse og fortolke børn og ikke mindst sig selv. Til dette formål udvikles et framework, der guider personalet igennem en proces fra situation til kvalificeret handling.

Lægmandssprog

Kernehuset har igennem de sidste år arbejdet strategisk med at bringe børnenes perspektiver ind i det pædagogiske arbejde. Gennem interviews er personalet gået på opdagelse i børnenes observationer og refleksioner af deres egen hverdag. Der er blevet lyttet til og handlet på børnenes udsagn og ønsker. I tillæg hertil har en del af personalet fulgt et forløb omkring aktionslæring. Herigennem har de arbejdet med en række konkrete projekter, samt opøvet en kompetence i aktionslæringsmetoden som pædagogisk redskab. Samtidig står arbejdet med de nye pædagogiske læreplaner og banker på. Dette er ligeledes en god mulighed for en revision af værdigrundlaget. Dette baner vejen for, at Kernehuset arbejder med et nyt didaktisk grundlag, der både peger frem mod det 21. århundredes kompetencer, og samtidig rummer et potentiale til at brande Kernehuset som en unik og innovativ institution

Nøgleresultater

Uddannelse af tre facilitatorer, generel efteruddannelse af personalet
Kort titelAktionslæring, mentalisering, værdigrundlag/brandingMentalization
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/01/1701/02/18

Emneord

  • Undersøgelsesdesign, teori og metode
  • aktions forskning
  • Børn og unge
  • mentaliseringsevne
  • Interview