Projektdetaljer
Beskrivelse
En undersøgelse af social- og sundhedsassistenters gennemførelse af merituddannelse til sygeplejerske.
Et frafald på 17% på sygeplejerskeuddannelsen målt på to årgange i Herlev og Svendborg. Det er en af konklusionerne i undersøgelsen af social- og sundhedsassistenters gennemførsel af professionsbacheloruddannelsen i sygepleje, når de har fået 1 års merit og er samlet på hold med særligt forløb.
De studerende fremhæver, at de er topmotiverede, og at interesse, stædighed, sejhed og selvdisciplin er vigtige kompetencer i gennemførslen.
At gå fra social- og sundhedsassistent til sygeplejestuderende kræver en identitetsudvikling, hvor det ikke kun er et spørgsmål om at "gå over i fjendens lejr". Det lykkes bedst, når både klinikken og skolen er aktive parter i de studerendes bestræbelser i processen. Vigtigt er, at de studerende oplever, at uddannelsestilbuddene er særligt rettede mod deres specifikke forudsætninger; derved skabes sammenhæng og mening.
Baglandets opbakning er en uvurderlig ressource og motiverende faktor for de studerende.
5 personer, der har afbrudt uddannelsen, er blevet telefoninterviewet ca. ½ år efter. Det viser sig, at de alle har genoptaget erhvervsarbejdet som social- og sundhedsassistenter, heraf nogle med udvidet kompetenceområde. Samtidig er flere i gang med at kvalificere sig til andre uddannelser.
Et frafald på 17% på sygeplejerskeuddannelsen målt på to årgange i Herlev og Svendborg. Det er en af konklusionerne i undersøgelsen af social- og sundhedsassistenters gennemførsel af professionsbacheloruddannelsen i sygepleje, når de har fået 1 års merit og er samlet på hold med særligt forløb.
De studerende fremhæver, at de er topmotiverede, og at interesse, stædighed, sejhed og selvdisciplin er vigtige kompetencer i gennemførslen.
At gå fra social- og sundhedsassistent til sygeplejestuderende kræver en identitetsudvikling, hvor det ikke kun er et spørgsmål om at "gå over i fjendens lejr". Det lykkes bedst, når både klinikken og skolen er aktive parter i de studerendes bestræbelser i processen. Vigtigt er, at de studerende oplever, at uddannelsestilbuddene er særligt rettede mod deres specifikke forudsætninger; derved skabes sammenhæng og mening.
Baglandets opbakning er en uvurderlig ressource og motiverende faktor for de studerende.
5 personer, der har afbrudt uddannelsen, er blevet telefoninterviewet ca. ½ år efter. Det viser sig, at de alle har genoptaget erhvervsarbejdet som social- og sundhedsassistenter, heraf nogle med udvidet kompetenceområde. Samtidig er flere i gang med at kvalificere sig til andre uddannelser.
Status | Afsluttet |
---|---|
Effektiv start/slut dato | 01/05/03 → 01/05/08 |
Links | http://www.ucl.dk/content/dk/udvikling_viden/publikationer/rapporter/media(3477,1030)/1030_3477.pdf |