Merit og gennemførsel i uddannelsen til professionsbachelor i sygepleje

  • Jensen, Inger (Projektleder)
  • Teisen, Benedicte (Projektleder)
  • Hansson, Birgitte (Projektleder)

Projektdetaljer

Beskrivelse

En undersøgelse af social- og sundhedsassistenters gennemførelse af merituddannelse til sygeplejerske.

Et frafald på 17% på sygeplejerskeuddannelsen målt på to årgange i Herlev og Svendborg. Det er en af konklusionerne i undersøgelsen af social- og sundhedsassistenters gennemførsel af professionsbacheloruddannelsen i sygepleje, når de har fået 1 års merit og er samlet på hold med særligt forløb.

De studerende fremhæver, at de er topmotiverede, og at interesse, stædighed, sejhed og selvdisciplin er vigtige kompetencer i gennemførslen.

At gå fra social- og sundhedsassistent til sygeplejestuderende kræver en identitetsudvikling, hvor det ikke kun er et spørgsmål om at "gå over i fjendens lejr". Det lykkes bedst, når både klinikken og skolen er aktive parter i de studerendes bestræbelser i processen. Vigtigt er, at de studerende oplever, at uddannelsestilbuddene er særligt rettede mod deres specifikke forudsætninger; derved skabes sammenhæng og mening.

Baglandets opbakning er en uvurderlig ressource og motiverende faktor for de studerende.

5 personer, der har afbrudt uddannelsen, er blevet telefoninterviewet ca. ½ år efter. Det viser sig, at de alle har genoptaget erhvervsarbejdet som social- og sundhedsassistenter, heraf nogle med udvidet kompetenceområde. Samtidig er flere i gang med at kvalificere sig til andre uddannelser.
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/05/0301/05/08