Modellerende litteraturundervisning

Projektdetaljer

Beskrivelse

Projektet undersøger, hvordan eksplicit litteraturundervisning praktiseres i en 8.kl med og uden holddeling med fokus på, hvordan eleverne indgår i en lærestyret undervisningspraksis med henblik på inklusion af elever med svag læseforståelse.

Fra adskillige undersøgelser i læseforskningen ved vi, at gode læsere anvender metakognitive læseforståelsesstrategier og at en del af vanskelighederne for den elev med svag læseforståelse netop beror på en passiv læseradfærd. Vi ved også fra samme læseforskning, at eksplicit læseundervisning ser ud til at kunne hjælpe elever med svag læseforståelse (NRP 2000). Endvidere ved vi, at der er et behov for at arbejde med efteruddannelse af lærere, så de formår at anvende eksplicitte metoder (NRP 2000).

I egne undersøgelser støder jeg imidlertid på, at lærere såvel som elever ikke altid kan finde sig tilpas i det eksplicitte læringsrum, så denne undersøgelse vil have fokus på at observere en eksplicit undervisning for at kunne få øje på, hvordan elever og lærer agerer i feltet.
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/01/1431/12/15

Emneord

  • feltarbejde
  • undervisning