Projektdetaljer
Beskrivelse
Projektets formål
I projektet er fokus på at undersøge forholdet mellem pædagogisk faglighed og moralsk stress blandt pædagoger indenfor daginstitutionsområdet. Hvordan og hvornår opstår moralsk stress, og hvad betyder det i relation til en faglighed, der er pædagogisk? Hvilke overlevelsesstrategier i pædagogers arbejdsliv afføder det? Og hvilken rolle spiller pædagogfaglig ledelse i den sammenhæng? Sigtet er at identificere forhold og tilgange, som det er centralt at arbejde med i forhold til at gøre dilemmaer i relation til professionsetik og moralsk stress til et fælles anliggende fremfor et individuelt.
Projektets metodiske design og deltagere:
Projektet består af et litteratur review, deltagerinvolverende workshops med ledere og pædagoger fra i alt 26 daginstitutioner samt feltarbejde i 2 udvalgte daginstitutioner. I workshops udforsker forskere og deltagere sammen, hvilke samspil der opstår mellem moralsk stress, pædagogisk faglighed og pædagogfaglig ledelse. Heriblandt de organisatoriske og faglige forhold, der spiller ind i de samspil.
Projektet bliver til i et samarbejde mellem forskning, praksis og uddannelse. I projektet deltager også lektorer og adjunkter, der indgår i at projektets viden bliver bragt i spil i forhold til fx pædagoguddannelsen, efter- og videreuddannelse for ledere og studerendes bachelorprojekter og som i samspil med praksis er med til at udvikle viden indenfor området.
I projektet er fokus på at undersøge forholdet mellem pædagogisk faglighed og moralsk stress blandt pædagoger indenfor daginstitutionsområdet. Hvordan og hvornår opstår moralsk stress, og hvad betyder det i relation til en faglighed, der er pædagogisk? Hvilke overlevelsesstrategier i pædagogers arbejdsliv afføder det? Og hvilken rolle spiller pædagogfaglig ledelse i den sammenhæng? Sigtet er at identificere forhold og tilgange, som det er centralt at arbejde med i forhold til at gøre dilemmaer i relation til professionsetik og moralsk stress til et fælles anliggende fremfor et individuelt.
Projektets metodiske design og deltagere:
Projektet består af et litteratur review, deltagerinvolverende workshops med ledere og pædagoger fra i alt 26 daginstitutioner samt feltarbejde i 2 udvalgte daginstitutioner. I workshops udforsker forskere og deltagere sammen, hvilke samspil der opstår mellem moralsk stress, pædagogisk faglighed og pædagogfaglig ledelse. Heriblandt de organisatoriske og faglige forhold, der spiller ind i de samspil.
Projektet bliver til i et samarbejde mellem forskning, praksis og uddannelse. I projektet deltager også lektorer og adjunkter, der indgår i at projektets viden bliver bragt i spil i forhold til fx pædagoguddannelsen, efter- og videreuddannelse for ledere og studerendes bachelorprojekter og som i samspil med praksis er med til at udvikle viden indenfor området.
Status | Afsluttet |
---|---|
Effektiv start/slut dato | 01/01/24 → 30/04/25 |
Emneord
- Børn og unge
- Daginstitutioner
- 0-6 år
- Børn og forældre
- Dilemmaer
- Uddannelse, professioner og erhverv
- Moralsk stress
- Pædagogisk faglighed
- Pædagogfaglig ledelse
- Pædagogens praksis
- Etik
- Følelser i arbejdsliv