Motion og sund kost på erhvervsskoler fremmer elevernes trivsel og læring

  • Østergaard, Jørgen Theibel (Projektleder)
  • Petersen, Kjeld Secher (Projektdeltager)

    Projektdetaljer

    Beskrivelse

    Baggrund
    Projektet er et forsøgs- og udviklingsarbejde, der vil:
    1. Forøge elevernes læringspotentiale og trivsel gennem inddragelse af bevægelsesaktiviteter og sund kost, samt viden om motion og sund kosts gavnlige virkninger på indlæring og fysisk og psykisk vel-være
    2. Skabe baggrund for et systematisk arbejde med elevernes motion og sundhed.
    Der er i dag mange konkrete data på, hvorledes danskernes, også de 16-19 åriges, sundhedstilstand udvikler sig. Antallet af overvægtige er steget voldsomt, og der ses et foruroligende antal ekstremt overvægtige perso-ner, både unge mænd og kvinder. Grundene hertil er flere. Manglende fysisk aktivitet i hverdagen, herunder på skolen og på arbejdspladsen, og et fritidsliv som for mange udfyldes af stillesiddende aktiviteter som compu-terspil og tv. Kostens betydning er også stor. Fastfood har erstattet en stor del af måltiderne for mange unge, og særligt elever på erhvervsskoler.
    I en artikel i Ugebrevet Mandag Morgen1
    Noget tyder på, at det dårlige helbred og sundhedstilstand har social slagside, således at de højest uddannede også er de, som bevarer et godt helbred gennem det meste af livet, og som har en forlænget levetid i forhold til mindre privilegerede grupper i samfundet.udpeges danskernes levevis som det næste store velfærdsprojekt. Hvert år dør 14.000 danskere af rygning, mindst 3000 af alkohol og 1200 af overvægt. Over 300.000 danskere lider af hjertekarsygdomme, og antallet af diabetespatienter er fordoblet på ti år.
    Blandt eleverne på erhvervsuddannelserne er der - i forhold til andre unge - en stor andel af rygere og en høje-re andel af overvægtige elever. En del elever lider tillige af manglende selvværd og tiltro til, at de kan gen-nemføre en uddannelse.2
    Der er således god grund til at forstærke indsatsen netop over for de unge på erhvervsskolerne. Det er projek-tets hypotese og udgangspunkt, at en indsats over for denne målgruppe vil have stor effekt på kort og langt sigt. Derfor vil dette projekt fokusere på at skabe et sundt uddannelsesmiljø på udvalgte erhvervsskoler ved at indhøste erfaring og udvikle modeller, der efterfølgende nyttiggøres.
    Blandt skolerne kan man vælge at sætte ind over for særligt udsatte grupper, men også generelt kan - og bør - der arbejdes med sund kost og motionsfremmende aktiviteter på erhvervsskolerne.
    Effekten på læring, motivation og trivsel er dokumenteret gennem flere enkeltundersøgelser og forsøg, således også refereret af Chris MacDonald på NCE´s seminarer om sundhed og idræt i foråret 2009 (en del af NCE´s kontraktprojekt med Undervisningsministeriet).
    På erhvervsskolerne er der tillige en voksende interesse og forståelse for, at det er nødvendigt med en særlig indsats inden for sundhed og motion. Der savnes dog en forankring i organisationen, således at aktiviteterne inden for motion og sundhed kan fastholdes og udbygges.
    En del erhvervsskoler har adgang til idrætsanlæg i umiddelbar nærhed, det gælder især for de tekniske skoler. Andre har ingen adgang, men må arbejde med lokale fitnescentre, svømmehaller eller lokale idrætsklubber.
    1 Mandag Morgen, nr. 15, 2009
    2 Således oplyst af mange vejledere på erhvervsskolerne
    7
    Motion er imidlertid et bredt begreb, som kan omhandle en lang række aktiviteter, som ikke nødvendigvis kræver idrætsanlæg. Her kan nævnes walk and talk, løb, sjipning, arbejde med vægte og balanceredskaber, diverse lettere boldspil mv. Gamle danske landsbylege indeholder også en række styrkegivende aktiviteter, som kan afholdes uden adgang til idrætsanlæg.
    En del erhvervsskoler ligger i grønne områder, som giver mulighed for forskellige former for aktiviteter, lige-som en række faglokaler kan udnyttes til motionsfremmende aktiviteter.
    Af sundhedstiltag i forbindelse med kost kan der nævnes oplæg på fællesmøde med inddragelse af kantineper-sonale, hvor kostpolitikken på skolen diskuteres.
    Det kan rettes fokus på sund morgenmad, herunder fælles morgenmad på skolen samt integration af kostpro-blematikken i de faglige emner, hvor det er muligt.
    Formål
    Det har været projektets formål at skabe et sundt uddannelsesmiljø på de deltagende skoler, og herunder at øge elevernes læringspotentiale, samt skabe en forøget elevtrivsel gennem inddragelse af bevægelsesaktiviteter, sund kost samt viden om motion og sund kosts gavnlige virkninger på indlæring og fysisk og psykisk velvære. Det har endvidere været formålet at opbygge en platform for det fortsatte arbejde med motion og sund kost på erhvervsskolerne gennem etableringen af sundhedsråd og formuleringen af en række skolepolitikker på sund-heds- og motionsområdet.
    Projektet bygger på de erfaringer og ønsker, som bl.a. er blevet formuleret af deltagerne ved to seminarer i foråret 2009 i NCE om sundhed og idræt. Disse arrangementer blev gennemført med støtte af Undervisnings-ministeriet og havde bl.a. oplæg af Chris MacDonald og konsulent Louise Meng (Professionshøjskolen Me-tropol, Suhr’s).
    Projektet bygger tillige videre på erfaringerne fra et FoU-projekt med deltagelse af BEC Business samt Aarhus Tekniske Skole. Dette projekt er afsluttet efterår 2009.
    StatusAfsluttet
    Effektiv start/slut dato01/12/0931/08/11