Aktiviteter pr. år
Projektdetaljer
Beskrivelse
Studier viser øget psykisk og social mistrivsel i vestlige samfund. Det har medført, at forskere har undersøgt og demonstreret en sammen-hæng mellem fysisk aktivitet og forbedret psykisk og social trivsel. Derfor er der blandt forskere kommet gradvist mere fokus på betydningen af at fremme elevernes trivsel i skolerne. Det har ført til forskning i Movement Integration (MI), som er bevægelse integreret i undervisningen (vazou, 2015). Et resultat af forskningen er poli-tiske tiltag, hvor MI skal fremme trivsel. Men når man spørger politikere, forskere, lærere eller elever, hvad trivsel er, får man et flertydigt svar, der er mere end blot psykisk og socialt velvære. Det er ikke overraskende, hvis man stiller skarpt på ordet well-being, hvor det centrale morfem er ”to be”. Det peger i retning af et mere eksistentielt spørgsmål om det gode liv, som rækker langt ud over psykisk og socialt velvære. Der er derfor brug for en kvalificering af begrebet well-being i en educational sammenhæng, fordi definitionen pejler retning for den pædagogiske praksis. Skal elevernes trivsel fremmes må forståelsen række ud over en ren instrumentel tilgang og omfavne mere eksistentielle dimensioner. Projektet undersøger derfor, hvilken betydning bevægelse har for at fremme det gode liv for elever i skolen? Ærindet er gennem en teoretisk og empirisk at afklare sammenhængen mellem bevægelse og det gode liv og derved kvalificere og udvide mulighederne for en undervisningspraksis for MI.
Status | Afsluttet |
---|---|
Effektiv start/slut dato | 01/08/22 → 31/12/23 |
Aktiviteter
- 1 Foredrag eller oplæg
-
Børn bevæger sig mod det gode liv
Madsen, K. L. (Oplægsholder)
1 dec. 2022Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg