MOVEOUT

  • Barfod, Karen Seierøe (Projektdeltager)
  • Bølling, Mads (Projektleder)
  • Nielsen, Glenn G. B. (Projektdeltager)
  • Klinker, Charlotte Demand (Projektdeltager)
  • Bensten, Peter (Projektdeltager)
  • Elsborg, Peter (Projektdeltager)
  • Mygind, Lærke (Projektdeltager)

Projektdetaljer

Beskrivelse

En cluster randominiseret undersøgelse af effekter af udeskole

Lægmandssprog

I MOVEOUT deltager 30 skoler med en eller flere klasser på 4. til 9. klassetrin. De 30 skoler bliver via lodtrækning tilfældigt opdelt, således at klasser på 15 skoler bliver udtrukket til over et år at praktisere udeskole fem timer om ugen, samtidig med at klasser på de øvrige 15 skoler har en mere traditionel skoledag uden regelmæssig udeundervisning.

Dette giver mulighed for at undersøge udeskolens overordnede betydning for elevernes daglige fysiske aktivitet, trivsel og faglige niveau. Derudover undersøger man også hvilken betydning de anvendte pædagogiske metoder og undervisningsformer har for bl.a. børnenes bevægelse og motivation for fysisk aktivitet.
StatusIgangværende
Effektiv start/slut dato15/06/2114/10/26

Samarbejdspartnere

  • Institut for Idræt og Ernæring (leder)
  • Health Promotion Research, Steno Diabetes Centre, Gentofte, Denmark [email protected].
  • Københavns Universitet
  • Syddansk Universitet

Emneord

  • udeskole
  • bevægelse