Mundtlighedsdidaktik i tysk og engelsk - afprøvning og udvikling af aktivitetstyper med fokus på anvendelse og bevidstgørelse af kommunikationsstrategier

Projektdetaljer

Beskrivelse

Dette tværsproglige Lulab-projekt kredser ind på udvikling af mundtlighed i sprogfagene engelsk og tysk. I samarbejde med vores studerende udvikler vi undervisningen i og af mundtlighed, således at elever og studerende i højere grad deltager mundtligt i fremmedsprogsundervisningen samt får indblik i forskellige typer af mundtlighed, der kan påvirke visse deltagelsesbarrierer.

Vores studerende afprøver, analyserer og udvikler aktiviteter, der fokuserer specifikt på træning af elevers mundtlige færdigheder og brug af kommunikationsstrategier. Efterfølgende underviser de studerende hinanden gennem “micro-teaching”, inden de tilknyttes en skoleklasse og dennes lærer for at afprøve sprogaktiviteter målrettet mundtlighed. Formålet med projektet er at styrke mundtlighed i fremmedsprogsundervisningen og bevidstgøre effekten af kommunikationsstrategier.
Kort titelMundtlighedsdidaktik i tysk og engelsk
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/08/2230/06/23

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • mundtlighedsdidaktik
  • tyskundervisning
  • engelskundervisning
  • fremmedsprogsdidaktik
  • kommunikationsstrategier