Projektdetaljer

Beskrivelse

Børns trivsel er højt på dagsorden hos politikere og forvaltere i en tid, hvor mange peger på, at vi befinder os i en decideret trivselskrise.
I daglig tale bruges trivselsbegrebet til at udtrykke ”noget godt”, men samtidig peger en række forskere på trivselsbegrebet som porøst og vanskeligt at defi-nere. Et politisk fokus på akut handling og et trivsels-begreb, som er svært at indkredse, ser vi resultere i en bred vifte af forskellige trivselsinitiativer og -indsatser. Projektet har til formål at tilbyde viden om, hvad der sker, når trivsel som en målsætning for fagprofessionelle i samfundets institutioner rettet mod børn bliver konceptualiseret. En sådan viden kan kvalificere politiske og pædagogiske diskussioner af, hvordan børns trivsels kan understøttes og fremmes.

Forskningsspørgsmål
•Hvordan operationaliseres politiske og forvaltningsmæssige trivselsambitioner og -målsætninger med trivselskoncepter?
•Hvordan ’praktiseres’ trivsel som del af et professionsfagligt felt, der arbejder med et specifikt trivselskoncept?
•Hvilke konsekvenser får konceptualiseringen af trivselsarbejdet for professionelle og børn/elever?
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/01/2331/12/23

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • trivsel
  • trivselsarbejde
  • trivselsindsats
  • lærer
  • pædagog
  • metoder
  • koncepter
  • MOT
  • TOPI
  • folkeskole
  • dagtilbud
  • Børn og unge