Nærvær, empati og relationskompetence

  • Johannesen, Rikke (Projektdeltager)
  • Laursen, Per Fibæk (Projektdeltager)
  • Herskind, Mia (Projektdeltager)
  • Jensen, Helle (Projektdeltager)

Projektdetaljer

Beskrivelse

Projektet har fokus på udvikling af relationskompetencer som grundlæggende og almene lærerkompetencer i en bæredygtig, fællesskabende skole.

En samfundsmæssig bevægelse fra velfærdssamfund mod globalt bæredygtigt samfund kalder på nye (eksistentielle) kompetencer. Nærværende opmærksomhed og kontakt til egne ressourcer er med til at bane en vej for den åbenhed i både hjerte og vilje, som er en forudsætning for udvikling af nødvendige bæredygtige fællesskaber. Det er udvikling af sådanne kompetencer, som er projektets formål.

Projektet har tre niveauer:
1) Et læreruddannerniveau med fokus på undervisernes kompetenceudvikling
2) Et læreruddannelsesniveau med fokus på de lærerstuderendes kompetenceudvikling
3) Et skoleniveau med fokus på lærerne i skolen og deres kompetenceudvikling

Projektet er et samarbejde mellem Læreruddannelsen i Aarhus, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) og Foreningen Børns Livskundskab. Derudover deltager lærere fra 3 partnerskabsskoler og to hold lærerstuderende i projektet.
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/05/1230/06/14

Emneord

  • praksisfællesskab
  • relationskompetence
  • empati
  • nærvær
  • social innovation
  • menneskelig innovation
  • gode læringsmiljøer
  • trivsel