Projektdetaljer
Beskrivelse
Over fire år skal forskere, konsulenter og lærere i udskolingen arbejde sammen om at udvikle en læsedidaktik for naturfagene i grundskolen. Projektet er et praksisudviklende forskningsprojekt, som er organiseret som et samarbejde mellem Nationalt Videncenter for Læsning, de seks danske professionshøjskoler og naturfagslærere på udvalgte folkeskoler.
Lægmandssprog
Over fire år skal forskere, konsulenter og lærere i udskolingen arbejde sammen om at udvikle en læsedidaktik for naturfagene i grundskolen. Projektet er et praksisudviklende forskningsprojekt, som er organiseret som et samarbejde mellem Nationalt Videncenter for Læsning, de seks danske professionshøjskoler og naturfagslærere på udvalgte folkeskoler.
Nøgleresultater
Kortlægning af brugen af læremidler i naturfagsundervisning
Kortlægning af brugen af faglig læsning i naturfagsundervisningen
Udvikling af undervisningsformater til naturfagene på læreruddannelsen og evu.
Kompetenceudvikling af læreruddannere (Naturfag og dansk) til ressourcepersoner for både evu og LU på alle professionshøjskoler. 12 i alt.
Kortlægning af brugen af faglig læsning i naturfagsundervisningen
Udvikling af undervisningsformater til naturfagene på læreruddannelsen og evu.
Kompetenceudvikling af læreruddannere (Naturfag og dansk) til ressourcepersoner for både evu og LU på alle professionshøjskoler. 12 i alt.
Kort titel | Naturfaglig læsning |
---|---|
Status | Igangværende |
Effektiv start/slut dato | 01/01/22 → 31/12/25 |
Links | https://www.ucviden.dk/da/projects/naturfaglig-l%C3%A6sning-at-l%C3%A6re-med-tekster-i-naturfagsundervisningen |
Samarbejdspartnere
- Københavns Professionshøjskole
- Professionshøjskolen Absalon
- Nationalt Videncenter for Læsning
- UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
- UC SYD
- Professionshøjskolen UCN
- Nationalt Videncenter i læsning (leder)
- VIA
Emneord
- læreruddannelsen
- kompetenceudvikling
- naturfag
- faglig læsning
- efteruddannelse
- lærere