Projektdetaljer
Beskrivelse
Via eyetracking og efterfølgende interview undersøges, hvordan en række forholdsvis erfarne tablet-brugere læser og interagerer med indholdet i Escape, et digitalt rejsemagasin udgivet af Berlingske Media.
Målet med undersøgelsen er at få specifik viden om:
• hvordan brugerne ser, forstår og bruger en række hjælpe-funktioner i magasinet
• hvordan brugerne skimmer og læser artikler i magasinet
• hvordan de ser og anvender ikoner/links til supplerende tekster og eksterne produktsider
• hvordan de ser og interagerer med fotogallerier og videomateriale
Desuden har projektet til formål at skabe mere generel viden om, hvordan brugerne oplever værdien af det digitale magasin, hvordan de navigerer rundt i det, hvor meget de læser, og hvad der virker som ”hæmmere” og ”fremmere” af læsning/engagement.
Der fokuseres i Escape især på tre specifikke artikler, der er eksempler på hver sin artikeltype: a) Den klassiske magasinartikel overført stort set direkte fra bladet uden ret meget multimedia og interaktivt materiale, b) En klassisk magasinartikel suppleret med klikbare tekster, fotogalleri og video, og c) En artikel uden ret meget tekst men med stor interaktivitet.
Resultatet af projektet afrapporteres dels som en kort rapport/præsentation internt i Berlingske Media og dels som en åben ekstern skriftlig rapport, evt. suppleret af et seminar om læsning af digitale magasiner.
Projektet gennemføres på følgende måde:
Juni/juli 2014 – Eyetracking/inteview med 10 testpersoner gennemføres hos Berlingske i Pilestræde
August – Analyse/bearbejdning af datamateriale samt kort afrapportering internt på Berlingske
September – Ekstern afrapportering af projektet
Målet med undersøgelsen er at få specifik viden om:
• hvordan brugerne ser, forstår og bruger en række hjælpe-funktioner i magasinet
• hvordan brugerne skimmer og læser artikler i magasinet
• hvordan de ser og anvender ikoner/links til supplerende tekster og eksterne produktsider
• hvordan de ser og interagerer med fotogallerier og videomateriale
Desuden har projektet til formål at skabe mere generel viden om, hvordan brugerne oplever værdien af det digitale magasin, hvordan de navigerer rundt i det, hvor meget de læser, og hvad der virker som ”hæmmere” og ”fremmere” af læsning/engagement.
Der fokuseres i Escape især på tre specifikke artikler, der er eksempler på hver sin artikeltype: a) Den klassiske magasinartikel overført stort set direkte fra bladet uden ret meget multimedia og interaktivt materiale, b) En klassisk magasinartikel suppleret med klikbare tekster, fotogalleri og video, og c) En artikel uden ret meget tekst men med stor interaktivitet.
Resultatet af projektet afrapporteres dels som en kort rapport/præsentation internt i Berlingske Media og dels som en åben ekstern skriftlig rapport, evt. suppleret af et seminar om læsning af digitale magasiner.
Projektet gennemføres på følgende måde:
Juni/juli 2014 – Eyetracking/inteview med 10 testpersoner gennemføres hos Berlingske i Pilestræde
August – Analyse/bearbejdning af datamateriale samt kort afrapportering internt på Berlingske
September – Ekstern afrapportering af projektet
Status | Afsluttet |
---|---|
Effektiv start/slut dato | 01/07/14 → 30/09/14 |
Samarbejdspartnere
- Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (leder)
- Berlingske Media (Projektpartner)
Emneord
- web og mobile platforme
- digital kommunikation
- interaktivt design
Fingerprint
Udforsk forskningsemnerne, som dette projekt berører. Disse etiketter er oprettet på grundlag af de underliggende bevillinger/legater. Sammen danner de et unikt fingerprint.