Newly graduated nurses' direct care delivery: A qualitative study. Ph.d.-projekt

Projektdetaljer

Beskrivelse

Nyuddannede sygeplejerskers udførelse af direkte sygepleje, dvs. den sygepleje, der udføres i den direkte kontakt med patienten, spiller en betydelig rolle for kvaliteten af sygepleje. Globalt står hospitaler over for udfordringer som travlhed, personalemangel og komplekse patienttilstande, som udfordrer ambitioner om høje standarder for kvalitet af pleje og sikkerhed. På trods af eksisterende introduktionsforløb, peger nylige rapporter på, at overgangen fra studerende til færdiguddannet sygeplejerske stadig er en periode præget af udfordringer og usikkerheder. I hvilket omfang disse udfordringer påvirker udførelsen af direkte sygepleje, er mangelfuldt belyst, ligesom spørgsmålet om, hvordan man bedst støtter nyuddannede sygeplejersker i at håndtere disse udfordringer.
Det overordnede formål med ph.d.-projektet var at udforske og beskrive direkte sygepleje ud fra nyuddannede sygeplejerskers erfaringer med og opfattelser af at udføre denne form for sygepleje på medicinske og kirurgiske sengeafsnit, samt de faktorer, der influerer direkte sygepleje og nyuddannede sygeplejersker forpligtigelse i sygeplejefaget og deres ansættelsessted.
Fundene viste, at den direkte sygepleje, som udføres af nyuddannede sygeplejersker, var påvirket af tre indbyrdes forbundne aspekter af forpligtigelse. Disse var: ‘Forpligtigelse til Excellence’, ‘Kompromitteret Forpligtigelse’ og ‘Fluktuerende Forpligtigelse’. Aspekterne opstod som resultat af et komplekst samspil mellem både kontekstuelle og individuelle faktorer. Projektet identificerede ikke kun en sammenhæng mellem nyuddannede sygeplejerskers forpligtigelse i direkte sygepleje og begrebsrammen 'Fundamentals of Care', men fremhævede også begrebsrammens potentiale til at guide nyuddannede sygeplejerskers refleksioner over deres sygeplejepraksis samt i planlægningen og implementeringen af onboarding-aktiviteter.
Dette projekt har belyst et presserende behov for forbedringer inden for både uddannelse og klinisk praksis. Uddannelsesinstitutioner og regioner opfordres til at udvikle interventioner, der fokuserer på udførelsen af direkte sygepleje, herunder hvordan nyuddannede sygeplejerskers kompetencer til kritisk refleksion kan understøttes i klinisk praksis. Forbedringerne skal sikre, at nyuddannede sygeplejersker er godt forberedte og i stand til at håndtere udfordringer forbundet med direkte sygepleje. Dette er et vigtigt skridt i retning af at fastholde nyuddannede sygeplejersker i faget, og som potentielt også kan føre til forbedret patientpleje, øget jobtilfredshed og en mere robust arbejdsstyrke.
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/10/2030/09/23

Samarbejdspartnere

  • Klinisk Institut, Aalborg Universitet (leder)

Fingerprint

Udforsk forskningsemnerne, som dette projekt berører. Disse etiketter er oprettet på grundlag af de underliggende bevillinger/legater. Sammen danner de et unikt fingerprint.