Projektdetaljer
Beskrivelse
EU-projekt i CVU-syd læreruddannelsen på Vordingborg seminarum. Projektet var rettet mod naturfaglig opkvalificering til linjefagsniveau af folkeskolelærer på Lolland, Falster og Møn, og hensigten var at skærpe interessen for naturfagene natur/teknik, biologi, geografi og fysik/kemi i folkeskolen, og samtidig knytte bånd mellem skoler og de lokale virksomheder.
Formålet var at
At opkvalificere Lolland-Falster og Møns undervisere indenfor grundskolens naturfag, så de opnåede formel kompetence på linjefagsniveau indenfor naturfagene biologi, fysik/kemi, geografi og natur/teknik.
At inddrage lokalområdet, herunder lokalområdets naturfaglige problemstillinger og lokale virksomheder i skolens naturfagsundervisning i større omfang end nu, så der kunne etableredes samarbejdsrelationer mellem regionens erhvervsliv og naturfagsundervisningen i folkeskolen
At etablere aktivitets- og materialecentre for naturfagslærerne i regionen.
I forbindelse med NOFAN blev der derfor udviklet et efteruddannelseskoncept for folkeskolens lærere, som indeholder følgende 3 elementer:
Et fagligt element med henblik på opkvalificering af det naturfaglige område baseret på blended learning.
Et netværkselement, hvor der bygges bro mellem folkeskolens undervisning og de lokale virksomheder.
Et praktisk/eksperimentielt element, der understøtter den praktiske og lokale dimension i undervisning blandt andet ved udvikling af en samling som efter projektets afslutning stilles til rådighed for områdets skoler.
Formålet var at
At opkvalificere Lolland-Falster og Møns undervisere indenfor grundskolens naturfag, så de opnåede formel kompetence på linjefagsniveau indenfor naturfagene biologi, fysik/kemi, geografi og natur/teknik.
At inddrage lokalområdet, herunder lokalområdets naturfaglige problemstillinger og lokale virksomheder i skolens naturfagsundervisning i større omfang end nu, så der kunne etableredes samarbejdsrelationer mellem regionens erhvervsliv og naturfagsundervisningen i folkeskolen
At etablere aktivitets- og materialecentre for naturfagslærerne i regionen.
I forbindelse med NOFAN blev der derfor udviklet et efteruddannelseskoncept for folkeskolens lærere, som indeholder følgende 3 elementer:
Et fagligt element med henblik på opkvalificering af det naturfaglige område baseret på blended learning.
Et netværkselement, hvor der bygges bro mellem folkeskolens undervisning og de lokale virksomheder.
Et praktisk/eksperimentielt element, der understøtter den praktiske og lokale dimension i undervisning blandt andet ved udvikling af en samling som efter projektets afslutning stilles til rådighed for områdets skoler.
Status | Afsluttet |
---|---|
Effektiv start/slut dato | 01/06/05 → 30/04/08 |
Links | http://ntsnet.dk/projektboersen/projekter/nofan http://ntsnet.dk/projektboersen/projekter/nofan |
Samarbejdspartnere
- Professionshøjskolen Absalon (leder)
- Danmarks Tekniske Universitet (Projektpartner)
- REFA (Projektpartner)
- Danmarks Pædagogiske Universitet (Projektpartner)
Finansiering
- EU Socialfondsmidler: 3.764.366,00 kr.
Emneord
- læremidler
- læreruddannelsen
- blended learning
- e-learning
- ekskursion
- virksomhedsbesøg
- naturfag
- Fysik/kemi
- biologi
- Geografi
- Natur/teknik
- virksomheder
- efteruddannelse
- didaktik
- uformelle miljøer
Fingerprint
Udforsk forskningsemnerne, som dette projekt berører. Disse etiketter er oprettet på grundlag af de underliggende bevillinger/legater. Sammen danner de et unikt fingerprint.