Projektdetaljer
Beskrivelse
Projektets formål er at undersøge og arbejde med hvor og hvordan innovation og entreprenørskab - I&E, fremgår af Folkeskolens kvalitetsprogram – frihed og fordybelse, nu hvor der er lagt op til, at I&E forsvinder som tværgående tema, og primært skal tænkes ind i Håndværk og Design og Teknologiforståelse, samt at eleverne skal have mulighed for både at udvikle engagement, kundskaber og myndighed.
Projektet vil derfor først kompetenceudvikle deltagerne indenfor innovations- og entreprenørskabsdidaktik, så de bliver i stand til selvstændigt at udvikle, afvikle og evaluere egen praksis med fokus på I&E, for derefter at undersøge og arbejde med på hvilke måder I&E træder frem generelt i fagene i fagfornyelsen og særligt i håndværk og design og teknologiforståelse.
Projektet slutter af med, at deltagerne deler ud af deres erfaringer ved en afsluttende temadag, der har fokus på innovation, entreprenørskab, kreativitet og dialogisk undervisning.
Aktiviteter
Kompetenceudviklingsforløb:
1. Forløbet starter i april 2025, hvor deltagerne er med på en temadag, der har fokus på I&E og fagfornyelsen.
2. Fælles inspirationsdag på CFU i maj 2025. På dagen vil der være en lang række mindre oplæg om bl.a. I&E og de skal deltage i kreative processer og arbejde med udvikling af egen praksis.
3. I efteråret 2025 vil der være en ½ kursusdag på CFU. Her introduceres deltagerne til forskellige skabeloner, undervisningsforløb og didaktiske designs med fokus på I&E, ligesom at der vil være tid og plads til at udvikle egne forløb, som de skal afprøve i den kommende periode.
Udvikling af egen praksis, herunder også vejledning
1. Deltagerne skal i perioden efteråret 2025 til foråret 2026 skabe egen erfaring med I&E i deres undervisning.
2. Samtidig vil der være mulighed for vejledning på CFU og lokalt på skolerne, her med særligt fokus på inddragelse af FFE’s materialer, forløb og øvelser etc samt relevante læremidler i relation til fagene
Udvikling af konkrete forløb målrettet den didaktiske treklang og I&E
1. I foråret 2026 vil der være en hel kursusdag på CFU, hvor der sættes fokus på fagfornyelsen og den didaktiske treklang. Her skal vi dykke ned i fagene generelt set og områderne: engagement, kundskaber og myndighed. Både hvad de dækker over og hvor vi ser I&E træde frem.
Vi skal også arbejde målrettet med Håndværk og Design og Teknologiforståelse, og hvordan I&E træder frem i disse fag.
Derudover skal vi arbejde med at skabe konkrete forløb, modeller eller værktøjer, som deltagerne skal afprøve i egen undervisning og vise frem ved den kommende temadag.
Formidling ved temadag i 2026
1. Deltagerne vil på temadagen 2026 få en særlig zone hvor de skal formidle deres arbejde med I&E og den didaktiske treklang.
Projektet vil derfor først kompetenceudvikle deltagerne indenfor innovations- og entreprenørskabsdidaktik, så de bliver i stand til selvstændigt at udvikle, afvikle og evaluere egen praksis med fokus på I&E, for derefter at undersøge og arbejde med på hvilke måder I&E træder frem generelt i fagene i fagfornyelsen og særligt i håndværk og design og teknologiforståelse.
Projektet slutter af med, at deltagerne deler ud af deres erfaringer ved en afsluttende temadag, der har fokus på innovation, entreprenørskab, kreativitet og dialogisk undervisning.
Aktiviteter
Kompetenceudviklingsforløb:
1. Forløbet starter i april 2025, hvor deltagerne er med på en temadag, der har fokus på I&E og fagfornyelsen.
2. Fælles inspirationsdag på CFU i maj 2025. På dagen vil der være en lang række mindre oplæg om bl.a. I&E og de skal deltage i kreative processer og arbejde med udvikling af egen praksis.
3. I efteråret 2025 vil der være en ½ kursusdag på CFU. Her introduceres deltagerne til forskellige skabeloner, undervisningsforløb og didaktiske designs med fokus på I&E, ligesom at der vil være tid og plads til at udvikle egne forløb, som de skal afprøve i den kommende periode.
Udvikling af egen praksis, herunder også vejledning
1. Deltagerne skal i perioden efteråret 2025 til foråret 2026 skabe egen erfaring med I&E i deres undervisning.
2. Samtidig vil der være mulighed for vejledning på CFU og lokalt på skolerne, her med særligt fokus på inddragelse af FFE’s materialer, forløb og øvelser etc samt relevante læremidler i relation til fagene
Udvikling af konkrete forløb målrettet den didaktiske treklang og I&E
1. I foråret 2026 vil der være en hel kursusdag på CFU, hvor der sættes fokus på fagfornyelsen og den didaktiske treklang. Her skal vi dykke ned i fagene generelt set og områderne: engagement, kundskaber og myndighed. Både hvad de dækker over og hvor vi ser I&E træde frem.
Vi skal også arbejde målrettet med Håndværk og Design og Teknologiforståelse, og hvordan I&E træder frem i disse fag.
Derudover skal vi arbejde med at skabe konkrete forløb, modeller eller værktøjer, som deltagerne skal afprøve i egen undervisning og vise frem ved den kommende temadag.
Formidling ved temadag i 2026
1. Deltagerne vil på temadagen 2026 få en særlig zone hvor de skal formidle deres arbejde med I&E og den didaktiske treklang.
Status | Igangværende |
---|---|
Effektiv start/slut dato | 01/03/25 → 30/06/26 |
Samarbejdspartnere
- Fonden for Entreprenørskab (Projektpartner) (leder)
Emneord
- entreprenørskabsundervisning
- Innovation
- Kreativitet
- Nye fagplaner