Der findes en del forskning om læringsudbyttet af internationale, online samarbejder på kort sigt. Da der imidlertid ikke blev fundet forskning, der undersøgte langtidsvirkningen af internationale, online samarbejder, var der grundlag for en opfølgende undersøgelse af Globally Networked Learning (GNL). Desværre var professor Jacqueline Limoges, Georgian College, Barrie optaget af anden forskning. De studerende, som deltog i det oprindelige projekt, var i gang med bachelorprojektet og afslutningen af deres uddannelse. De ville gerne fortælle, hvad GNL havde betydet for deres syn på sygepleje og på deres uddannelsesforløb. Jeg besluttede derfor at interviewe de studerende, der var pionerer i projektet, og som var med til at finpudse det. Begrundelsen for at gennemføre det opfølgende projekt lokalt var, at det er værdifuldt at kende de studerendes læringsudbytte af et undervisningsforløb både på kort og lang sigt, og om læringsudbyttet gør det værd at fortsætte
Formålet var at afdække, om de studerende oplevede nogen langtidsvirkning af deltagelse i GNL i forhold til læringsudbytte og indflydelse på deres uddannelsesforløb i det hele taget.
Metode: En fænomenologisk-hermeneutisk tilgang blev vurderet at kunne bidrage til at afdække den ønskede viden om langtidsvirkning af at deltage i projektet. Analyse og fortolkning i tre niveauer blev gennemført med inspiration af den franske filosof Paul Ricoeur (Ricoeur, 1979; 1991; Nielsen, Pedersen, & Helms, 2016). Projektet blev gennemført lokalt, da det ikke var muligt at interviewe canadiske studerende om projektet. Otte af de ni danske studerende deltog igen. En studerende var flyttet.
Analyse og fortolkning ledte frem til følgende temaer: Betydning af GNL for mødet med patienten, betydning for uddannelsesforløbet, forbedrede engelskkundskaber og udlandsstudie efter GNL.
Konklusionen blev, at GNL havde en positiv langtidsvirkning efter de studerendes opfattelse. GNL fremmede forståelsen for kulturens betydning for mødet med patienten samt for deres uddannelsesforløb og sygeplejepraksis. De gjaldt også studerende, som efterfølgende studerende sygepleje udlands.
Projektets fund er publiceret i Journal of Nursing Education and Practice i år med titlen ”Long-term impact of an international online collaboration – the perspective of nursing students” (Nielsen, 2021). Endvidere præsenteres projektet ved en international virtuel konference i august: Virtual event - 2nd International Conference on the Future of Nursing and Nursing Education den 11. August.
Referencer
Nielsen, K. (2021). Long-term impact of an international online collaboration - the perspective of nursing students. Journal of Nursing Education and Practice, 19(1), pp. 1-7.
Nielsen, K., Pedersen, B., & Helms, N. (2016). Narrative approach in the investigation of learning mediated by eprotfolio. International Journal of Nursing Science, 6(3), pp. 77-86.
Ricoeur, P. (1979). Fortolkningsteori [Interpretation Theory]. (A. Grøn, Trans.) København: Vintens Forlag.
Ricoeur, P. (1991). From Text to Action: Interpretation Theory. Northwestern University Press.