Projekter pr. år
Projektdetaljer
Beskrivelse
De fleste børn og unge som er pårørende til uhelbredeligt syge forældre, klarer som regel de belastende omstændigheder udmærket og hensigtsmæssigt med hjælp og støtte fra familie og andet netværk. De er dog i risiko for at udvikle psykiske vanskeligheder som fx nedtrykthed, søvnproblemer, adfærdsproblemer samt social isolation, hvilket kan besværliggøre skolegang mv. En lang række faktorer er dermed afgørende for, hvordan det på kort og lang sigt går det enkelt barn/den unge.
Projektet fokuserer blandt andet på at løse følgende praksisbaserede udfordringer:
1) Det er typisk hospicer, der har udarbejdet handleplaner for disse situationer, hvorfor der kun findes begrænset materiale om dette et ud fra et kommunalt hjemmesygeplejefagligt perspektiv.
2) Hjemmesygeplejersken har et dobbelt ansvar i forhold til børn/unge i hjem med uhelbredeligt syge forældre: 1) hun kommer i hjemmet for at yde sygepleje til den svær syge og døende forælder, men 2) samtidig har hun et sygeplejefagligt – og etisk ansvar for de pårørende. Ofte kan barnet/den unge overses, da interaktionen med det sundhedsfaglige personale tit vil foregå imellem borgeren og en evt. ægtefælle.
3) Derfor er et behov for, at der udvikles handleplaner/inspirationsmateriale til hjemmesygeplejersker, så de kan blive bedre rustet til at håndtere de svære situationer.
Projektet understøtter midlernes overordnede formål og kriterier på følgende måde:
1) Projektet involverer Hjemmesygeplejen i Lolland Kommune, samt undervisere og studerende fra Sygeplejerskeuddannelsen, Campus Storstrøm, UCSJ.
2) Projektet munder ud i et konkret ”opslagsværk/inspirationsmateriale”, der er med til at ruste hjemmesygeplejerskerne i Lolland Kommune til at håndtere det dobbelte ansvar som det sygeplejefaglige hensyn til den syge såvel som de pårørende børn og unge giver.
3) Projektet inddrager studerende og undervisere ved uddannelsen. Projektet involverer ligeledes en gruppe hjemmesygeplejersker i Lolland Kommune, samt andre relevante ressourcepersoner, såsom fx PAVI (Palliativt Videnscenter), sundhedscentre og sorggrupper. Uddannelsen udvikles på særligt to områder: gennem øget samarbejde med praksis omkring løsning af nogle konkrete problemstillinger, og gennem fokus på et fagligt område, der traditionelt set ikke har stor bevågenhed i uddannelsen.
Projektet fokuserer blandt andet på at løse følgende praksisbaserede udfordringer:
1) Det er typisk hospicer, der har udarbejdet handleplaner for disse situationer, hvorfor der kun findes begrænset materiale om dette et ud fra et kommunalt hjemmesygeplejefagligt perspektiv.
2) Hjemmesygeplejersken har et dobbelt ansvar i forhold til børn/unge i hjem med uhelbredeligt syge forældre: 1) hun kommer i hjemmet for at yde sygepleje til den svær syge og døende forælder, men 2) samtidig har hun et sygeplejefagligt – og etisk ansvar for de pårørende. Ofte kan barnet/den unge overses, da interaktionen med det sundhedsfaglige personale tit vil foregå imellem borgeren og en evt. ægtefælle.
3) Derfor er et behov for, at der udvikles handleplaner/inspirationsmateriale til hjemmesygeplejersker, så de kan blive bedre rustet til at håndtere de svære situationer.
Projektet understøtter midlernes overordnede formål og kriterier på følgende måde:
1) Projektet involverer Hjemmesygeplejen i Lolland Kommune, samt undervisere og studerende fra Sygeplejerskeuddannelsen, Campus Storstrøm, UCSJ.
2) Projektet munder ud i et konkret ”opslagsværk/inspirationsmateriale”, der er med til at ruste hjemmesygeplejerskerne i Lolland Kommune til at håndtere det dobbelte ansvar som det sygeplejefaglige hensyn til den syge såvel som de pårørende børn og unge giver.
3) Projektet inddrager studerende og undervisere ved uddannelsen. Projektet involverer ligeledes en gruppe hjemmesygeplejersker i Lolland Kommune, samt andre relevante ressourcepersoner, såsom fx PAVI (Palliativt Videnscenter), sundhedscentre og sorggrupper. Uddannelsen udvikles på særligt to områder: gennem øget samarbejde med praksis omkring løsning af nogle konkrete problemstillinger, og gennem fokus på et fagligt område, der traditionelt set ikke har stor bevågenhed i uddannelsen.
Beskrivelse
De fleste børn og unge som er pårørende til uhelbredeligt syge forældre, klarer som regel de belastende omstændigheder udmærket og hensigtsmæssigt med hjælp og støtte fra familie og andet netværk. De er dog i risiko for at udvikle psykiske vanskeligheder som fx nedtrykthed, søvnproblemer, adfærdsproblemer samt social isolation, hvilket kan besværliggøre skolegang mv. En lang række faktorer er dermed afgørende for, hvordan det på kort og lang sigt går det enkelt barn/den unge.
Projektet fokuserer blandt andet på at løse følgende praksisbaserede udfordringer:
1) Det er typisk hospicer, der har udarbejdet handleplaner for disse situationer, hvorfor der kun findes begrænset materiale om dette et ud fra et kommunalt hjemmesygeplejefagligt perspektiv.
2) Hjemmesygeplejersken har et dobbelt ansvar i forhold til børn/unge i hjem med uhelbredeligt syge forældre: 1) hun kommer i hjemmet for at yde sygepleje til den svær syge og døende forælder, men 2) samtidig har hun et sygeplejefagligt – og etisk ansvar for de pårørende. Ofte kan barnet/den unge overses, da interaktionen med det sundhedsfaglige personale tit vil foregå imellem borgeren og en evt. ægtefælle.
3) Derfor er et behov for, at der udvikles handleplaner/inspirationsmateriale til hjemmesygeplejersker, så de kan blive bedre rustet til at håndtere de svære situationer.
Projektet understøtter midlernes overordnede formål og kriterier på følgende måde:
1) Projektet involverer Hjemmesygeplejen i Lolland Kommune, samt undervisere og studerende fra Sygeplejerskeuddannelsen, Campus Storstrøm, UCSJ.
2) Projektet munder ud i et konkret ”opslagsværk/inspirationsmateriale”, der er med til at ruste hjemmesygeplejerskerne i Lolland Kommune til at håndtere det dobbelte ansvar som det sygeplejefaglige hensyn til den syge såvel som de pårørende børn og unge giver.
3) Projektet inddrager studerende og undervisere ved uddannelsen. Projektet involverer ligeledes en gruppe hjemmesygeplejersker i Lolland Kommune, samt andre relevante ressourcepersoner, såsom fx PAVI (Palliativt Videnscenter), sundhedscentre og sorggrupper. Uddannelsen udvikles på særligt to områder: gennem øget samarbejde med praksis omkring løsning af nogle konkrete problemstillinger, og gennem fokus på et fagligt område, der traditionelt set ikke har stor bevågenhed i uddannelsen.
Projektet fokuserer blandt andet på at løse følgende praksisbaserede udfordringer:
1) Det er typisk hospicer, der har udarbejdet handleplaner for disse situationer, hvorfor der kun findes begrænset materiale om dette et ud fra et kommunalt hjemmesygeplejefagligt perspektiv.
2) Hjemmesygeplejersken har et dobbelt ansvar i forhold til børn/unge i hjem med uhelbredeligt syge forældre: 1) hun kommer i hjemmet for at yde sygepleje til den svær syge og døende forælder, men 2) samtidig har hun et sygeplejefagligt – og etisk ansvar for de pårørende. Ofte kan barnet/den unge overses, da interaktionen med det sundhedsfaglige personale tit vil foregå imellem borgeren og en evt. ægtefælle.
3) Derfor er et behov for, at der udvikles handleplaner/inspirationsmateriale til hjemmesygeplejersker, så de kan blive bedre rustet til at håndtere de svære situationer.
Projektet understøtter midlernes overordnede formål og kriterier på følgende måde:
1) Projektet involverer Hjemmesygeplejen i Lolland Kommune, samt undervisere og studerende fra Sygeplejerskeuddannelsen, Campus Storstrøm, UCSJ.
2) Projektet munder ud i et konkret ”opslagsværk/inspirationsmateriale”, der er med til at ruste hjemmesygeplejerskerne i Lolland Kommune til at håndtere det dobbelte ansvar som det sygeplejefaglige hensyn til den syge såvel som de pårørende børn og unge giver.
3) Projektet inddrager studerende og undervisere ved uddannelsen. Projektet involverer ligeledes en gruppe hjemmesygeplejersker i Lolland Kommune, samt andre relevante ressourcepersoner, såsom fx PAVI (Palliativt Videnscenter), sundhedscentre og sorggrupper. Uddannelsen udvikles på særligt to områder: gennem øget samarbejde med praksis omkring løsning af nogle konkrete problemstillinger, og gennem fokus på et fagligt område, der traditionelt set ikke har stor bevågenhed i uddannelsen.
Status | Afsluttet |
---|---|
Effektiv start/slut dato | 01/01/14 → 30/11/14 |
Samarbejdspartnere
- Københavns Professionshøjskole (leder)
- Lolland Kommune (Projektpartner)
- Professionshøjskolen Absalon (leder)
- Hjemmeplejen i Lolland Kommune (Projektpartner)
Finansiering
- Uddannelses- og forskningsministeriet: 56.868,00 kr.
Emneord
- innovativ undervisning
- pårørende skoler
- innovation
- didaktik
- praksistilknytning
- brugerinvolvering
Projekter
- 1 Afsluttet
-
6000 - Praksisnær Innovation
Helms, N. H. (Projektdeltager)
Uddannelses- og forskningsministeriet
01/01/15 → 30/11/15
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation