Pædagogstuderende og bæredygtig udvikling i Pædagoguddannelsen og praksis.

Projektdetaljer

Beskrivelse

Udviklingsprojektet omhandler udvikling af Pædagoguddannelsen og undervisningsmaterialer på fagspor på grunduddannelsens modul 4, 5 og 6. Undervisningsmaterialet udvikles i samarbejde mellem studerende og underviser.

Lægmandssprog

Udviklingsprojektet skal gøre pædagogstuderende klar til at løse udfordringer i samfundet - både lokalt og i verden.

Nøgleresultater

- Kompleksitetsreducering af Verdensmålene er central i forberedelsen af undervisningen. Udvælg gerne få og gå i dybden med dem - eks. efter afdækning af studerendes motivation i Fremtidsværkstedets kritik og utopifase.

- Meningsfuldhed for de studerende i arbejdet med Verdensmålene kræver tid til fordybelse.

- Pædagogstuderende er særligt interesserede i løsning af social ulighed, forebyggelse af fattigdom, kvalitet i uddannelse - herunder undervisning og formidling af bæredygtig dannelse og udvikling til børn og unge, tværprofessionelle partnerskaber, kvalitet i institutioner, fred i verden og ligestilling mellem kønnene. Kort sagt social bæredygtighed.
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/01/2131/12/22

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • undervisningsmateriale
  • verdensmål
  • bæredygtig dannelse
  • bæredygtig udvikling
  • fremtidsværksted
  • UBU
  • Pædagogen som forandringsagent
  • Verdensmål
  • Undersøgelsesdesign, teori og metode
  • fænomenologi
  • fremtidsværksted
  • aktionslæring
  • interview
  • SKUB metoden