Projektdetaljer
Beskrivelse
Dette projekt vil sætte fokus på en anvendelse af digital teknologi, der pe-ger dybt ind i den studerendes læreproces og langt ind i den studerendes læringsnetværk.
Projektet handler altså om at lære at lære i digitale netværk.
Hvem/hvad kommer den nye viden til gode?
Den nye viden kommer UCNs undervisere til gode
Beskriv state-of-the-art. Referér så vidt muligt til nyere videnskabelige ar-tikler og undersøgelser
Idéen om personlige læringsnetværk er egentlig ikke ny, allerede i 1998 skrev Karen Stephenson dekretet ’I store my knowledge in my friends’ (Stephenson, 1998) i artiklen ’What knowledge tears apart – networks make whole’. Artiklen bygger på samme grundtanke som Lave og Wengers tanker om praksisfællesskaber og fælles repertoire (Lave & Wenger, 1991; Wenger, 1998). I nyere forskning kobles tankerne om at lære i netværk med internettet, hvilket fører til koncepter som for eksempel ’Connecti-vism’ (Siemens, 2006; Siemens, 2014) . Idéen vedbliver med at være den samme, nemlig at vi kan lære mere, hvis vi indgår i forpligtende netværk, end hvis vi er alene i læreprocesserne. Parallelt med denne bevægelse er forskningen i ’distribueret kognition’. Det vil sige forskning i, hvordan (digi-tale) teknologier og mennesker i indbyrdes afhængighed løser ellers uløse-lige opgaver (Grudin, 2000; Salomon, 1993; Salomon, 1997).
De forskellige strømninger fra 1970erne og op til i dag fører samlet set til en forestilling om, at man kan lære sig hvad som helst, når som helst, hvis man bare har veludviklet læringsstrategi (heutagogisk læringsstrategi). Denne tanke skrives der en del om i post web 1.0 perioden, altså tiden fra 2007-8 og frem til i dag (Gee, 2010; Gee, 2013)
’Selfprogrammabels’ som Castells kalder de nye lærende, med et ikke sær-lig filantropisk ord (Castells, 2000), eller ’heutagogik’ som det nye pæda-gogiske paradigme benævnes (Blaschke, 2012; Hase & Kenyon, 2000; Ha-se & Kenyon, 2003) er begge begreber, der beskriver nye krav til menne-sket som skabende og lærende væsen i en civilisation af stigende udnyttel-se af kunstig intelligens.
Alle disse selvstændige koncepter samles i dette projekt til i det ’personlige læringsnetværk’. Altså et koncept, hvor den studerende er en aktiv og an-svarlig del af et netværk, der understøttes digitalt. Et netværk, hvori den studerende er bevidst om, at den individuelle læreproces er afhængig af, hvor god man er til at indgå i og til at lære i et netværk.
Det vil sige, at undervisningen i projektet skal understøtte netværksforstå-else, studiekompetence, teknologiforståelse og anerkendelse af livslang læ-ring som en præmis for os alle i det post morderne samfund (Blaschke, 2012; Candy, 1991)
Derudover bygger projektet videre på relevant lokal forskning indenfor fel-tet (Arstorp, 2015; Goodfellow & Lea, 2013; Kjærgaard, 2016; Mikaelsen, 2008). Den her omtalte litteratur peger på, at organiseringen af videregå-ende uddannelser bliver udfordret af de digitale teknologer, som de stude-rende bringer med ind i de traditionelle undervisningsrum. Projektet sigter derfor også efter at få erfaringer med et øget fokus på ’digital studiekompe-tencer’. I henhold til litteraturen på området ønskes også at undersøger, hvorvidt de personlige læringsnetværk kan udvides til ’hele verden’ gen-nem sociale medier under temaet ’Learning with Strangers’ (Dron & An-derson, 2014a; Dron & Anderson, 2014b).
Projektet bygger videre på erfaringerne fra #LærerLink. #LærerLink er en årlig værksteddag, hvor lærer og pædagoger arbeder sammen med under-visere fra UCN om at få erfaringer med at lære i digitale netværk.
Projektet handler altså om at lære at lære i digitale netværk.
Hvem/hvad kommer den nye viden til gode?
Den nye viden kommer UCNs undervisere til gode
Beskriv state-of-the-art. Referér så vidt muligt til nyere videnskabelige ar-tikler og undersøgelser
Idéen om personlige læringsnetværk er egentlig ikke ny, allerede i 1998 skrev Karen Stephenson dekretet ’I store my knowledge in my friends’ (Stephenson, 1998) i artiklen ’What knowledge tears apart – networks make whole’. Artiklen bygger på samme grundtanke som Lave og Wengers tanker om praksisfællesskaber og fælles repertoire (Lave & Wenger, 1991; Wenger, 1998). I nyere forskning kobles tankerne om at lære i netværk med internettet, hvilket fører til koncepter som for eksempel ’Connecti-vism’ (Siemens, 2006; Siemens, 2014) . Idéen vedbliver med at være den samme, nemlig at vi kan lære mere, hvis vi indgår i forpligtende netværk, end hvis vi er alene i læreprocesserne. Parallelt med denne bevægelse er forskningen i ’distribueret kognition’. Det vil sige forskning i, hvordan (digi-tale) teknologier og mennesker i indbyrdes afhængighed løser ellers uløse-lige opgaver (Grudin, 2000; Salomon, 1993; Salomon, 1997).
De forskellige strømninger fra 1970erne og op til i dag fører samlet set til en forestilling om, at man kan lære sig hvad som helst, når som helst, hvis man bare har veludviklet læringsstrategi (heutagogisk læringsstrategi). Denne tanke skrives der en del om i post web 1.0 perioden, altså tiden fra 2007-8 og frem til i dag (Gee, 2010; Gee, 2013)
’Selfprogrammabels’ som Castells kalder de nye lærende, med et ikke sær-lig filantropisk ord (Castells, 2000), eller ’heutagogik’ som det nye pæda-gogiske paradigme benævnes (Blaschke, 2012; Hase & Kenyon, 2000; Ha-se & Kenyon, 2003) er begge begreber, der beskriver nye krav til menne-sket som skabende og lærende væsen i en civilisation af stigende udnyttel-se af kunstig intelligens.
Alle disse selvstændige koncepter samles i dette projekt til i det ’personlige læringsnetværk’. Altså et koncept, hvor den studerende er en aktiv og an-svarlig del af et netværk, der understøttes digitalt. Et netværk, hvori den studerende er bevidst om, at den individuelle læreproces er afhængig af, hvor god man er til at indgå i og til at lære i et netværk.
Det vil sige, at undervisningen i projektet skal understøtte netværksforstå-else, studiekompetence, teknologiforståelse og anerkendelse af livslang læ-ring som en præmis for os alle i det post morderne samfund (Blaschke, 2012; Candy, 1991)
Derudover bygger projektet videre på relevant lokal forskning indenfor fel-tet (Arstorp, 2015; Goodfellow & Lea, 2013; Kjærgaard, 2016; Mikaelsen, 2008). Den her omtalte litteratur peger på, at organiseringen af videregå-ende uddannelser bliver udfordret af de digitale teknologer, som de stude-rende bringer med ind i de traditionelle undervisningsrum. Projektet sigter derfor også efter at få erfaringer med et øget fokus på ’digital studiekompe-tencer’. I henhold til litteraturen på området ønskes også at undersøger, hvorvidt de personlige læringsnetværk kan udvides til ’hele verden’ gen-nem sociale medier under temaet ’Learning with Strangers’ (Dron & An-derson, 2014a; Dron & Anderson, 2014b).
Projektet bygger videre på erfaringerne fra #LærerLink. #LærerLink er en årlig værksteddag, hvor lærer og pædagoger arbeder sammen med under-visere fra UCN om at få erfaringer med at lære i digitale netværk.
Status | Afsluttet |
---|---|
Effektiv start/slut dato | 01/01/18 → 31/12/18 |