Aktiviteter pr. år
Projektdetaljer
Beskrivelse
Det enkelte barn i SFO`en har på mange måder frihed under ansvar. Denne form for tillid, frihed under ansvar, vises barnet helt konkret ved at de fleste SFO`er ikke har hegn rundt om SFO-området. Umiddelbart er det meget positivt og tegn på modenhed hos barnet at denne ikke går på ekspedition væk fra SFO-området. Men samtidig rejser det også spørgsmålet, hvorfor går børnene ikke ud og undersøger verden? Er de mentalt hegnet inde og ufrie, når de ikke gør brug af muligheden for at handle og gøre noget uden at spørge først? Det kan hænge sammen med at frihed er en socialiseret værdi, som barnet har eller skal lære at bruge, for barnet kan ikke udleve sin frihed uden andre, da der i mange sammenhænge vil være sociale spilleregler barnet skal forholde sig til. I dette forskningsprojekt tænkes frihedsbegrebet som en værdi, der er på spil i måden at tænke og arbejde med pædagogik.
Lægmandssprog
Fritidspædagogikken. Børns deltagelse i og pædagogers arbejde med fritidspædagogik.
Nøgleresultater
Frihed, Demokratiskdannelse, Pædagogik, Fritidspædagogik
Kort titel | Frihed og børn |
---|---|
Status | Afsluttet |
Effektiv start/slut dato | 01/03/22 → 01/06/23 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- Sundhed, ernæring og livskvalitet
- Skoler, fag og institutioner
- Børn og unge
Aktiviteter
- 1 Foredrag eller oplæg
-
Leisure pedagogy, conversation, and leisure pedagogical paradox
Nørgaard, F. (Oplægsholder)
7 mar. 2024Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
Fil