Projektdetaljer
Beskrivelse
Forskningsspørgsmål: How does students’ oral participation in science class relate to teachers’ modeling practices?Mit forskningsdesign er kvalitativt; Jeg sigter mod at komme helt tæt på fagsproget i de fagsproglige processer, der er i spil i klasserummet og interesserer mig særligt for, hvad der sker, hvis læreren modellerer fagsprog på forskellige måder.Hvilke eksempler på sprog skal indsamles, hvorfor og hvordan? Overordnet opererer jeg med en sondring mellem sprog i situationer, hvor mening forhandles (classroom talk, jf. fx Mercer, Dawes & Starman,2009, Mercer et al.2004, Warwick & Dawes,2018, Dysthe, 2003), og sprog i situationer, hvor viden og erkendelse præsenteres (rhetoric/speak, der er langt ringere belyst i uddannelsesforskning). Selv om den faglige præsentation er den hyppigste mundtlige genre i skolen (i hvert tilfælde i Norge, jf. Aksnes, 2016, Fjørtoft, 2016, Herzberg, 2003), mangler lærere ofte et fagligt og sprogligt repertoire ift vurdering af rhetoric/speak i præsentationer. Det indikerer, at speak ikke har nær samme bevågenhed som talk i skole og uddannelsesforskning. Derfor vil jeg undersøge, hvad intervention med lærermodellering afstedkommer i såvel elevers meningsforhandling/talk som i deres præsentation/speak.
Lægmandssprog
I mit Ph.D.-projekt undersøger jeg, hvad der sker med elevernes mundtlige fagsprog i natur og teknologiundervisningen, hvis læreren eksplicit modellerer fagets sprog.
Status | Afsluttet |
---|---|
Effektiv start/slut dato | 01/02/19 → 31/01/22 |
Emneord
- Uddannelse, professioner og erhverv
- Educatonal research, class room talk, modelling
Fingerprint
Udforsk forskningsemnerne, som dette projekt berører. Disse etiketter er oprettet på grundlag af de underliggende bevillinger/legater. Sammen danner de et unikt fingerprint.