Projekter pr. år
Projektdetaljer
Beskrivelse
I mit ph.d.-projekt har jeg igennem et skoleår fulgt forskellige elever, hvor mange er beskrevet som "højtbegavede", "med særlige forudsætninger" eller "med stort fagligt overskud", og mange af eleverne har det på forskellige måder svært i skolen. Jeg arbejder med en praksisforskningstilgang, hvor jeg i 3 kommuner har samarbejdet med forskellige skoler, lærere, vejledere, forældre og PPR om at undersøge nogle af de skolevanskeligheder, som eleverne oplever og fortæller om. I projektet udforsker jeg fra et børneperspektiv, hvad skolevanskelighederne handler om.
Eleverne fortæller om at føle sig anderledes, forkerte eller udenfor i skolen, og nogle oplever at komme i klemme i forskellige situationer i undervisningen eller i klassens fællesskaber. Jeg har bl.a. haft fokus på forskellige undervisningssituationer, som ser ud til at stille vanskelige betingelser for eleverne. Det betyder, at jeg i min forskning har fokus på skolen og det, eleverne er en del af. Jeg udforsker de udfordringer og dilemmaer, som eleverne oplever, og jeg peger på, hvordan skolevanskelighederne kan forstås som noget, der har med skolen at gøre, og hvordan de får betydning for elevernes deltagelsesmuligheder, deres selvforståelse, oplevelse af tilhør og deres muligheder for at udfolde fagligt engagement.
Jeg har ligeledes fulgt lærere i deres daglige praksis og undersøgt deres forståelser og betingelser samt nogle de udfordringer, som de oplever - fordi jeg er optaget af, hvordan lærernes forståelser og betingelser får betydning for elevernes deltagelsesbetingelser og mulighedsrum.
I afhandlingens analyser undersøger jeg, hvordan problemudpegninger og kategoriserings- og udskillelsesprocesser udvikler sig i skolen, og jeg rejser en diskussion af, hvordan disse processer må forstås som noget, der hænger sammen med skolens praksis og strukturelle betingelser.
Jeg tager afsæt i en forståelse af, at alle børn er forskellige, og jeg undersøger og diskuterer, hvordan nogle forskelle i skolen ser ud til at blive udpeget, særliggjort eller problematiseret. I afhandlingen rejses derved en overordnet og almen diskussion om forskelle og forskelsdilemmaer, som handler om, hvorvidt man i skolen enten må forsøge at identificere eller ignorere forskelle - ud fra en forståelse af, at der kan være negative konsekvenser forbundet med begge valg.
Eleverne fortæller om at føle sig anderledes, forkerte eller udenfor i skolen, og nogle oplever at komme i klemme i forskellige situationer i undervisningen eller i klassens fællesskaber. Jeg har bl.a. haft fokus på forskellige undervisningssituationer, som ser ud til at stille vanskelige betingelser for eleverne. Det betyder, at jeg i min forskning har fokus på skolen og det, eleverne er en del af. Jeg udforsker de udfordringer og dilemmaer, som eleverne oplever, og jeg peger på, hvordan skolevanskelighederne kan forstås som noget, der har med skolen at gøre, og hvordan de får betydning for elevernes deltagelsesmuligheder, deres selvforståelse, oplevelse af tilhør og deres muligheder for at udfolde fagligt engagement.
Jeg har ligeledes fulgt lærere i deres daglige praksis og undersøgt deres forståelser og betingelser samt nogle de udfordringer, som de oplever - fordi jeg er optaget af, hvordan lærernes forståelser og betingelser får betydning for elevernes deltagelsesbetingelser og mulighedsrum.
I afhandlingens analyser undersøger jeg, hvordan problemudpegninger og kategoriserings- og udskillelsesprocesser udvikler sig i skolen, og jeg rejser en diskussion af, hvordan disse processer må forstås som noget, der hænger sammen med skolens praksis og strukturelle betingelser.
Jeg tager afsæt i en forståelse af, at alle børn er forskellige, og jeg undersøger og diskuterer, hvordan nogle forskelle i skolen ser ud til at blive udpeget, særliggjort eller problematiseret. I afhandlingen rejses derved en overordnet og almen diskussion om forskelle og forskelsdilemmaer, som handler om, hvorvidt man i skolen enten må forsøge at identificere eller ignorere forskelle - ud fra en forståelse af, at der kan være negative konsekvenser forbundet med begge valg.
Status | Afsluttet |
---|---|
Effektiv start/slut dato | 01/12/17 → 14/03/23 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- elever med særlige forudsætninger
- stort læringspotentiale
- inklusion
- praksisforskning
- engagement
- deltagelsesmuligheder
- social praksisteori
- højtbegavet
- udskillelsesprocesser
- marginalisering
- mistrivsel
- folkeskolen
- højtbegavede børn
- skolevanskeligheder
- Forskning
- børneperspektiv
- højt begavede
Projekter
- 1 Afsluttet
-
Professionsudvikling og uddannelsesforskning
Dau, S. (Projektleder), Kirkegaard, P. O. (Projektleder) & Geisnæs, D. (Projektleder)
01/01/14 → 01/01/22
Projekter: Projekt › Forskning
Aktiviteter
- 2 Foredrag eller oplæg
-
Formidling af pointer fra ph.d.-afhandling: "Anderledes end de andre?
Madsen, C. D. (Oplægsholder)
31 mar. 2023Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
-
Formidling af pointer fra ph.d.-afhandling: "Anderledes end de andre?
Charlotte Dyreborg Madsen (Oplægsholder)
24 mar. 2023Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg