Phd Projekt Børns Demokratiske Erfaringer i daginstitutionen

    Projektdetaljer

    Beskrivelse

    Projektet undersøger muligheden for at børn i daginstitutioner kan gøre sig demokratiske erfaringer. Med inspiration fra særligt Biesta’s videreudvikling af Arendts handlingsbegreb arbejdes der med udgangspunkt i en forståelse af demokratiske erfaringer som erfaringer med at bevæge sig mellem individuelle ønsker og behov og kollektive visioner eller begær. Det undersøges, hvad det kan betyde for mindre børn. Hvor er de situationer, rum eller sammenhænge hvor børn, sammen med andre, tumler med spørgsmålet om hvordan vi skal leve sammen? Hvilke muligheder er der for at se sine individuelle ønsker og behov i perspektivet af spørgsmålet om, hvordan vi vil have det med hinanden?
    Konkret undersøges det, hvor børn kan bevæge rum, invitere og engagere sig og hinanden, få erfaringer med at lytte til andre og blive lyttet til, i hverdagslivet i institutionen Et hverdagsliv, der finder sted i et miljø, der er kendetegnet ved at være designet og organiseret specielt til børn, og ofte ikke ligner det omgivende samfund. Hvad betyder det for demokratiske erfaringer? Der fokuseres særligt på hvordan børn, der på trods af, at de omtales af personalet som nogen, der af forskellige grunde ikke har forudsætningerne for demokrati( fx fordi de ikke taler (så godt) dansk, har en diagnose osv., kan gøre sig demokratiske erfaringer.
    Projektets metode kombinerer et etnografisk inspireret feltarbejde med et aktionsforskningsforløb i to forskellige institutioner i 2 kommuner i Københavns området.
    StatusAfsluttet
    Effektiv start/slut dato01/03/1628/02/19

    Samarbejdspartnere

    Fingerprint

    Udforsk forskningsemnerne, som dette projekt berører. Disse etiketter er oprettet på grundlag af de underliggende bevillinger/legater. Sammen danner de et unikt fingerprint.