Projekter pr. år
Projektdetaljer
Beskrivelse
Formålet med projektet er at styrke børns matematiske udvikling ved at øge pædagogernes viden og kompetencer samt udvikle læringsstøttende aktiviteter om matematisk opmærksomhed. Målgruppen er derfor pædagoger i daginstitutioner.
Projektet tager udgangspunkt i dialogisk læsning af billedbøger, da dialogisk læsning udvikler børns sprog, og internationale studier har vist, at dialogisk læsning med fokus på matematik støtter børns udvikling af matematisk opmærksomhed. Endvidere er dialogisk læsning allerede en velkendt aktivitet i danske daginstitutioner. Det at lære at læse billedbøger med matematiske briller på vil være noget, som pædagogerne nemt kan integrere i deres hverdag og fortsætte med at bruge, også efter projektets afslutning.
Projektet tager udgangspunkt i dialogisk læsning af billedbøger, da dialogisk læsning udvikler børns sprog, og internationale studier har vist, at dialogisk læsning med fokus på matematik støtter børns udvikling af matematisk opmærksomhed. Endvidere er dialogisk læsning allerede en velkendt aktivitet i danske daginstitutioner. Det at lære at læse billedbøger med matematiske briller på vil være noget, som pædagogerne nemt kan integrere i deres hverdag og fortsætte med at bruge, også efter projektets afslutning.
Kort titel | Matematisk opmærksomhed og billedbøger |
---|---|
Akronym | PRIMA |
Status | Igangværende |
Effektiv start/slut dato | 03/04/23 → 31/03/27 |
Projekter
- 2 Igangværende
-
Matematisk opmærksomhed og billedbøger i dagtilbud: Projekt PRIMA
Sunde, P. B., Bjerre, M., Christiansen, M., Tybjerg, H. & Andrews, P. R.
01/04/23 → 31/03/26
Projekter: Projekt › Forskning
-
Billedbogspraksis i børnehaven (BiB)
Kristensen, I. S., Østerbye, T. & Christiansen, S. D.
01/03/23 → 31/12/23
Projekter: Projekt › Forskning