Projekter pr. år
Projektdetaljer
Beskrivelse
I 2020 skal alle lærere – jf. Folkeskolereformen – have undervisningskompetence i de fag, de underviser i svarende til en linjefagsuddannelse. Roskilde Kommune vurderer at behovet for kompetenceudvikling er i alt 616 lærere. Roskilde Kommune ønsker udviklet et nyt koncept for kompetenceudvikling som:
a) tager udgangspunkt i lærernes allerede erhvervede kompetencer, som kompetenceudviklingsforløbet supplerer og dokumenterer. (Dvs. målgruppen er lærere med undervisningserfaring, som ikke har en formel linjefagsuddannelse.)
b) er fleksibelt i forhold til skolernes arbejdstidstilrettelæggelse.
c) er ressourceeffektivt.
d) er forankret og understøttet lokalt på de enkelte skoler gennem allerede etablerede støtte- og vejledningsfunktioner (her primært læringscenter og de fagfaglige vejledere).
e) understøtter det fagfaglige teamsamarbejde internt på den enkelte skole samt på tværs af kommunes skoler med henblik på at styrke den generelle pædagogiske og faglige udvikling på kommunens skoler.
f) indeholder en mulighed for formel validering af lærerens kompetencer, som også anderkendes af andre kommuner/skoler i Danmark.
Det er aftalt, at der gennemføres et projekt, der skal udvikle og afprøve et koncept med udgangspunkt i ovenstående principper. Projektets innovationspotentiale er udvikling af en helt ny form for kompetenceudvikling med inspiration fra uddannelseskonceptet MOOC (Massive, Open, Online Course, som i dette projekt kombineres med forskellige former for aktionslæringsforløb for de deltagende lærere. Projektet udvikler og afprøver et kompetenceudviklingsforløb og en konceptvalideringsmodel for i første omgang fagene dansk og matematik. Både udvikling, test og re-design af delelementer i konceptet foregår i et tæt samarbejde mellem Roskilde Kommune, UCSJ's forskningsenheder samt UCSJ's læreruddannelse.
I forhold til kriterier for anvendelse af midler opfylder projektet alle kriterier:
a) Projektet er et samarbejde mellem UCSJ og en offentlig virksomhed
b) Projektet skal udvikle nye innovative løsninger på et påtrængende problem for Roskilde Kommune - en udfordring som er eksemplarisk for en andre række kommuner i Danmark.
c) Projektet involvere direkte UCSJ's læreruddannelse, idet der etableres et samarbejde mellem UCSJ's undervisere - UCSJ's forskningsenhed og Roskilde Kommune. Udviklingen af konceptet vil inddrage studerende fra læreruddannelsen, idet de studerende både vil blive inddraget i en række faser i idéudviklingen over design og test af mulige koncepter. Samtidig vil udviklingen af en MOOC for læreruddannelsens fag også kunne anvendes i den almindelige uddannelse bl.a. med henblik op øget forbrug på den pædagogiske tænkning i "flipped classroom". Læs evt. mere om MOOC på
http://en.wikipedia.org/wiki/Massive_open_online_course#Early_ MOOCs
a) tager udgangspunkt i lærernes allerede erhvervede kompetencer, som kompetenceudviklingsforløbet supplerer og dokumenterer. (Dvs. målgruppen er lærere med undervisningserfaring, som ikke har en formel linjefagsuddannelse.)
b) er fleksibelt i forhold til skolernes arbejdstidstilrettelæggelse.
c) er ressourceeffektivt.
d) er forankret og understøttet lokalt på de enkelte skoler gennem allerede etablerede støtte- og vejledningsfunktioner (her primært læringscenter og de fagfaglige vejledere).
e) understøtter det fagfaglige teamsamarbejde internt på den enkelte skole samt på tværs af kommunes skoler med henblik på at styrke den generelle pædagogiske og faglige udvikling på kommunens skoler.
f) indeholder en mulighed for formel validering af lærerens kompetencer, som også anderkendes af andre kommuner/skoler i Danmark.
Det er aftalt, at der gennemføres et projekt, der skal udvikle og afprøve et koncept med udgangspunkt i ovenstående principper. Projektets innovationspotentiale er udvikling af en helt ny form for kompetenceudvikling med inspiration fra uddannelseskonceptet MOOC (Massive, Open, Online Course, som i dette projekt kombineres med forskellige former for aktionslæringsforløb for de deltagende lærere. Projektet udvikler og afprøver et kompetenceudviklingsforløb og en konceptvalideringsmodel for i første omgang fagene dansk og matematik. Både udvikling, test og re-design af delelementer i konceptet foregår i et tæt samarbejde mellem Roskilde Kommune, UCSJ's forskningsenheder samt UCSJ's læreruddannelse.
I forhold til kriterier for anvendelse af midler opfylder projektet alle kriterier:
a) Projektet er et samarbejde mellem UCSJ og en offentlig virksomhed
b) Projektet skal udvikle nye innovative løsninger på et påtrængende problem for Roskilde Kommune - en udfordring som er eksemplarisk for en andre række kommuner i Danmark.
c) Projektet involvere direkte UCSJ's læreruddannelse, idet der etableres et samarbejde mellem UCSJ's undervisere - UCSJ's forskningsenhed og Roskilde Kommune. Udviklingen af konceptet vil inddrage studerende fra læreruddannelsen, idet de studerende både vil blive inddraget i en række faser i idéudviklingen over design og test af mulige koncepter. Samtidig vil udviklingen af en MOOC for læreruddannelsens fag også kunne anvendes i den almindelige uddannelse bl.a. med henblik op øget forbrug på den pædagogiske tænkning i "flipped classroom". Læs evt. mere om MOOC på
http://en.wikipedia.org/wiki/Massive_open_online_course#Early_ MOOCs
Status | Afsluttet |
---|---|
Effektiv start/slut dato | 01/12/13 → 30/11/14 |
Samarbejdspartnere
- Professionshøjskolen Absalon (leder)
- Roskilde Kommune (Projektpartner)
Finansiering
- Uddannelses- og forskningsministeriet: 729.250,00 kr.
Emneord
- innovativ undervisning
- Innovation
- didaktik
- praksistilknytning
- Brugerinvolvering
Fingerprint
Udforsk forskningsemnerne, som dette projekt berører. Disse etiketter er oprettet på grundlag af de underliggende bevillinger/legater. Sammen danner de et unikt fingerprint.
Projekter
- 1 Afsluttet
-
6000 - Praksisnær Innovation
Helms, N. H. (Projektdeltager)
Uddannelses- og forskningsministeriet
01/01/15 → 30/11/15
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation