Projektdetaljer
Beskrivelse
Udviklingsprojektet er gennemført i de praktisk-musiske fag billedkunst, håndværk og design, madkundskab og musik på landets seks professionshøjskoler fra foråret 2020 til efteråret 2021. Projektdeltagerne har indenfor tematiske kategorier arbejdet med at udvikle praksisfaglige didaktiske greb, som fremmer de lærerstuderendes praksisfaglige kompetencer.
Nøgleresultater
Projektet tog afsæt i de praktisk-musiske fag, deres didaktikker og praksiserfaringer i udformning af didaktiske opmærksomhedsområder på baggrund af fælles studier, refleksioner og individuelle afprøvninger i egen undervisning.
Begrebet ’praksisfaglighed’ er et policy-begreb introduceret i 2018, og ved projektets begyndelse var der endnu ikke publiceret empirisk eller forskningsbaseret litteratur om begrebet, ej heller var det beskrevet hvilke didaktiske greb, begrebet ville accentuere. Rapporter fra Kommunernes Landsforening, 2019 og Danmarks Evalueringsinstitut, 2019 angav nogle retningslinjer for forståelse af begrebet, og med baggrund heri genererede projektdeltagerne empirisk og fagdidaktisk baserede kategorier for dimensioner af betydning for praksisfaglighed i fagene på læreruddannelsen.
Sideløbende fik vi kendskab til udviklingsprojektet, hvor grundskolen i samarbejde med erhvervsskoler og AAU udviklede en ’praksisfaglig refleksionsmodel’ (STUK, 2020).
Begrebet ’praksisfaglighed’ er endnu ikke teoretisk funderet, og derfor har vi i sektorprojektet arbejdet undersøgende og eksperimenterende i egen undervisning på læreruddannelsen, og i fælles drøftelser reflekteret disse med relevant teori.
Praksisfaglighed forstår vi i forlængelse af vores projekt, som en alsidig måde at undervise og lære på, hvor praksis og teori er forskellige videnformer, der med flere typer af didaktiske greb og aktiviteter kan bringes i samspil.
Vi har fået opmærksomhed på at undervisning, som udvikler de lærerstuderendes praksisfaglige kompetencer, skal udvikle en højere grad af professionsfaglig ’gøren’, hvor de lærerstuderende agerer som kommende lærere med pædagogisk opmærksomhed på at
- Viden er kropsligt funderet og kontekstualiseret både i professioner og kulturelle smagsdomme
- At mestringsoplevelser styrkes gennem coaching, og undersøgende og samarbejdende læreprocesser
- At kreativitet udvikles gennem kropsligt og eksperimenterende arbejde i fagene
- At fagenes materialiteter og produkter kan være autentiske veje til forståelse af fag og professioner.
Begrebet ’praksisfaglighed’ er et policy-begreb introduceret i 2018, og ved projektets begyndelse var der endnu ikke publiceret empirisk eller forskningsbaseret litteratur om begrebet, ej heller var det beskrevet hvilke didaktiske greb, begrebet ville accentuere. Rapporter fra Kommunernes Landsforening, 2019 og Danmarks Evalueringsinstitut, 2019 angav nogle retningslinjer for forståelse af begrebet, og med baggrund heri genererede projektdeltagerne empirisk og fagdidaktisk baserede kategorier for dimensioner af betydning for praksisfaglighed i fagene på læreruddannelsen.
Sideløbende fik vi kendskab til udviklingsprojektet, hvor grundskolen i samarbejde med erhvervsskoler og AAU udviklede en ’praksisfaglig refleksionsmodel’ (STUK, 2020).
Begrebet ’praksisfaglighed’ er endnu ikke teoretisk funderet, og derfor har vi i sektorprojektet arbejdet undersøgende og eksperimenterende i egen undervisning på læreruddannelsen, og i fælles drøftelser reflekteret disse med relevant teori.
Praksisfaglighed forstår vi i forlængelse af vores projekt, som en alsidig måde at undervise og lære på, hvor praksis og teori er forskellige videnformer, der med flere typer af didaktiske greb og aktiviteter kan bringes i samspil.
Vi har fået opmærksomhed på at undervisning, som udvikler de lærerstuderendes praksisfaglige kompetencer, skal udvikle en højere grad af professionsfaglig ’gøren’, hvor de lærerstuderende agerer som kommende lærere med pædagogisk opmærksomhed på at
- Viden er kropsligt funderet og kontekstualiseret både i professioner og kulturelle smagsdomme
- At mestringsoplevelser styrkes gennem coaching, og undersøgende og samarbejdende læreprocesser
- At kreativitet udvikles gennem kropsligt og eksperimenterende arbejde i fagene
- At fagenes materialiteter og produkter kan være autentiske veje til forståelse af fag og professioner.
Status | Afsluttet |
---|---|
Effektiv start/slut dato | 01/01/20 → 15/11/21 |
Links | https://ucviden.kp.dk/admin/editor/dk/atira/pure/api/shared/model/researchoutput/editor/bookanthologyeditor.xhtml?scheme=&type=&id=81186671 |
Samarbejdspartnere
- Professionshøjskolen Absalon
- UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
- UC SYD
- VIA University College
- Professionshøjskolen UCN
- Københavns Professionshøjskole (leder)
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- praksisfaglighed
- praksisfaglig didaktik
- praktisk-musiske fag
- læreruddannelse
- teori/praksis