PRIMAS Inquiry baseret matematik og naturfagsundervisning

  • Østergaard, Kaj (Projektdeltager)
  • Lindhardt, Bent Kofod (Projektdeltager)
  • Blomhøj, Morten (Projektleder)
  • Lindhardt, Lars (Projektdeltager)
  • Skipper-Jørgensen, Anette (Projektdeltager)
  • Skipper-Jørgensen, Anette Maren (Projektdeltager)

Projektdetaljer

Beskrivelse

Det overordnede mål med PRIMAS er, at støtte lærere i matematik og naturfagene med at (videre)udvikle en undersøgelsesbaseret (inquiry-based) undervisningskultur i deres klasseværelser. Begrebet inquiry-based er bredt og indbefatter det, der normalt forstås ved undersøgende arbejdsformer, induktive forløb, projektarbejde og problembaseret læring. PRIMAS omfatter folkeskolen, gymnasiet, HF og HTX.
Tilgangen i PRIMAS er baseret på overvejelser over, hvordan elever kan konstruere og bruge naturvidenskabelig og matematisk viden og begreber, samt hvordan lærere kan støttes i arbejdet med eleverne, så disse udvikler væsentlige matematiske og naturvidenskabelige procesfærdigheder ved meningsfulde aktiviteter indenfor og udenfor klasseværelset. PRIMAS fokuserer på udvikling af undervisningskulturer, som kan bidrage til, at eleverne i stigende grad stiller deres egne spørgsmål og udvikler kompetence til problemløsning og engagement i tilegnelsen af matematik og naturvidenskab.
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/01/1031/12/13

Samarbejdspartnere

Emneord

  • faglighed
  • matematik
  • inquiry