Projektdetaljer

Beskrivelse

Det danske velfærdssamfund er under pres. Der mangler fagprofessionelle til at løfte de opgaver, der knytter an til et velfungerende velfærdssamfund. Landets daginstitutioner, skoler, sygehuse og det socialfaglige område er allerede i dag massivt udfordret af manglen på kvalificeret arbejdskraft. Fremskrivelser peger på , at der samlet set vil mangle 35.000 uddannede pædagoger, lærere, socialrådgivere og sygeplejersker i 2030 (Damvad Analytics, 2021).

Professionsuddannelserne spiller en stor rolle i at uddanne nye, dygtige professionelle til de såkaldte velfærdsprofessioner. Men frafaldet på uddannelserne er for højt (24 pct. falder fra pædagog-, social- og sygeplejerskeuddannelsen, og 36 pct. falder fra læreruddannelsen) (tal fra Danske Professionshøjskoler).

Formålet med dette projekt er derfor at undersøge og udvikle viden om, hvordan professionsuddannelser kan understøtte de studerendes tilhør til uddannelse og profession på måder, der samtidig udvikler de studerendes professionelle identitet og kvalificering.
Kort titelProBe
StatusIgangværende
Effektiv start/slut dato01/09/2231/12/24

Samarbejdspartnere

  • Volda University College (Projektpartner)

Emneord

  • Uddannelse, professioner og erhverv